امضای توافقنامه عراق با عربستان برای اتصال شبکه برق دو کشور

مقامات بغداد از امضا توافقنامه اتصال شبکه برق عربستان به عراق خبر دادند. برق عراق توسط ایران تامین می‌شد اما اکنون عربستان سعودی جای این کشور را گرفته است. عراق با دوری از ایران به کشورهای عربی منطقه نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه‌وله، احمد موسی العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید بعد از دو سال مذاکرات توافقنامه اتصال برق عربستان به عراق نهایی شده است. به گفته العبادی این پروژه شامل اتصال شبکه برق عراق به عربستان سعودی و نیز شبکه برق شورای همکاری خلیج فارس می‌شود.

سخنگوی وزارت برق عراق همچنین گفته است مسیرهای اتصال و سازوکارهای لازم برای اتصال شبکه برق عراق به کشورهای منطقه تعیین شده و به زودی این اتصال‌ها برقرار خواهد شد. او همچنین تأکید کرد که در فاز اول عراق یک هزار مگاوات برق از عربستان وارد می‌کند.

توافقنامه اتصال برق عراق به عربستان در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به عربستان امضا شد. الکاظمی در این سفر با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در شهر جده عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان گزارش داده است که در این دیدار عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان و ماجد بن عبدالله القصبی وزیر تجارت نیز حضور داشتند. از طرف عراق هم در این دیدار فواد حسین وزیر خارجه و احسان عبدالجبار اسماعی وزیر نفت شرکت داشتند.

عربستان جای ایران را در تامین برق عراق گرفت

اتصال برق عراق به شبکه برق اعضای شورای همکاری خلیج فارس و عربستان به معنی جایگزینی برق ایران از سوی کشورهای عربی در عراق است.

عراق طی یک دهه گذشته مهم‌ترین مشتری برق ایران بوده و سهمی ۸۰ درصدی در کل صادرات برق ایران داشته است؛ اما طی چند سال گذشته، خود ایران با کسری برق و گاز مواجه بوده و نتوانسته به تعهدات صادراتی به عراق عمل کند. نمونه آن قطع صادرات برق ایران به عراق در تابستان‌ها و کاهش چشمگیر یا قطع تحویل گاز در زمستان‌هاست.

مقامات ایران مدعی هستند که مشکل در ناتوانی عراق برای تسویه بدهی برق و گاز است؛ اما اخیرا ایران صادرات گاز به ترکیه را نیز متوقف کرد که نشان می‌دهد علت اصلی به کسری برق و گاز خود ایران باز می‌گردد.

با توجه به مشکلات دریافت برق و گاز از ایران مقامات عراقی تلاش کردند کمبود برق و گاز خود را از منابع غیرایرانی تامین کنند. در مقایسه با ایران عربستان موفق شد تولید برق خود را افزایش دهد و برای تامین برق عراق اعلام آمادگی کرد.

توافقنامه اتصال برق عراق به شبکه کشورهای شورای خلیج فارس نشانه گسترش و عادی‌شدن مناسبات عراق  با کشورهای عربی منطقه است. عراق با این کشورها هم‌زبان است و اکنون قدم به قدم با دور شدن از جمهوری اسلامی ایران به این کشورها نزدیک‌تر می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن