انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا: حزب جمهوری‌خواه یا فرقه ترامپ؟

آدام والنر| سی‌ان‌ان

اوایل ماه نوامبر، انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای کنگره در آمریکا برگزار خواهد شد و از پیش در برخی ایالت‌ها رقابت بین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه شروع شده است. اکثریت دموکرات‌ها در کنگره بسیار شکننده است؛ به این معنا که در مجلس سنا، ۵۰سناتور، دموکرات و ۵۰سناتور، جمهوری‌خواه هستند و در مجلس نمایندگان، تعداد نمایندگان دموکرات تنها اندکی بیش از تعداد نمایندگان جمهوری‌خواه است. در انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌ای ماه نوامبر، رقابت بر سر ۴۳۵کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵کرسی از صد کرسی مجلس سنا خواهد بود. همچنین در ۳۶ایالت از ۵۰ایالت کشور، فرماندار جدید انتخاب خواهد شد.

تردیدی وجود ندارد که اخبار و رویدادهای مربوط به رئیس‌جمهور سابق آمریکا یعنی دونالد ترامپ، اثرات زیادی بر نتیجه انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای سال‌جاری خواهد داشت. حوادث سه‌هفته اخیر کاملا این اثرگذاری را به نمایش گذاشته است. بازرسی نیروهای اف‌بی‌آی از خانه ترامپ در حالی که زمان زیادی تا انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای کنگره باقی نمانده، جو سیاسی را تغییر داده و سبب موضع‌گیری‌های جدید دموکرات‌‌‌ها و جمهوری‌خواهان شده است. جنجال‌هایی درباره پیدا شدن اسناد طبقه‌بندی‌شده در خانه ترامپ برپا شده است و این موضوع تا انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای و حتی پس از آن بر رأی مردم تاثیر خواهد گذاشت.

در دو هفته اخیر، نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات مقدماتی در سه ایالت آریزونا، میشیگان و ریسکانسین به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌‌‌اند؛ این یعنی نفوذ ترامپ در درون حزب جمهوری‌خواه افزایش یافته است. نکته مهم دیگر این است که در انتخابات‌های مقدماتی سال‌جاری، میزان اعتقاد جمهوری‌خواهان به ادعاهای دروغین ترامپ درباره انجام تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ به نمایش درآمده است. گزارش‌‌‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۳۰نامزد جمهوری‌خواه، مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را مورد تردید قرار داده‌اند.

در این میان، دموکرات‌ها مایلند ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای سال‌جاری نقش و اثرگذاری بیشتری داشته باشد. انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای معمولا نوعی همه‌پرسی درباره میزان محبوبیت حزبی است که قدرت را در دست دارد و به‌ویژه در دوره چهارسال نخست یک‌رئیس‌جمهور چنین است. واقعیت این است که میزان محبوبیت بایدن بسیار کم است و یک دلیل این امر، آن است که وضعیت اقتصادی خوب نیست. معطوف‌شدن توجه رأی‌دهندگان به ترامپ، به دموکرات‌ها کمک می‌کند تا رأی‌دهندگان را با تفاوت‌های دو حزب بیشتر آشنا کنند و پای صندوق‌های رأی موفق شوند. نرخ تورم در آمریکا بسیار بالاست و با آنکه بانک‌مرکزی نرخ‌های بهره را بارها بالا برده تا فشارهای تورمی کاهش یابد؛ اما مشخص نیست چه زمانی، نرخ تورم به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. ضعف در شاخص‌‌‌های اقتصادی طی ماه‌‌‌های آینده افزایش می‌یابد؛ زیرا بانک‌مرکزی همچنان نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد؛ این یعنی شرایط اقتصادی به شکلی نیست که رأی‌دهندگان راضی باشند. در مرکز توجه قرار گرفتن ترامپ سبب می‌شود تا تفاوت‌های او و حزب دموکرات آشکار‌تر شود.

از دید جمهوری‌خواهان، تمرکز بر بازرسی اف‌‌‌بی‌‌‌آی از منزل ترامپ و وجود نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای پاییز سبب افزایش انرژی رأی‌دهندگان طرفدار این حزب می‌شود و آنهایی را که قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند، تشویق می‌کند تا در انتخابات شرکت کنند. البته هدف نهایی جمهوری‌خواهان، به کنترل درآوردن هر دو مجلس سنا و نمایندگان است و برای تحقق این هدف، آنها همچنان بر ضعف‌های بایدن و مشکلات اقتصادی کشور تمرکز خواهند کرد. آنها تلاش می‌کنند سیاست‌های بایدن و حزب دموکرات در حوزه‌های گوناگون را عامل مشکلات کنونی کشور معرفی کنند و امیدوارند با این کار رأی‌دهندگان مستقل به سمت نامزدهای حزب جمهوری‌خواه جذب شوند و بعید نیست چنین اتفاقی رخ دهد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بالای تورم مهم‌ترین عامل نگرانی مردم است و مشخص نیست، این مشکل که می‌‌‌تواند زمینه رکود را در اقتصاد فراهم کند، چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد. رشد مداوم و سریع قیمت کالاها به عللی رخ می‌دهد که از کنترل دولت بایدن خارج است؛ اما وضعیت اقتصادی آمریکا به گونه‌ای نیست که مورد رضایت مردم باشد. این نوعی برگ‌برنده برای جمهوری‌خواهان است. البته اگر ترامپ قبل از انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای کنگره، مبارزات انتخاباتی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آغاز کند، جمهوری‌خواهان برای تمرکز بر سیاست‌های بایدن و مشکلات اقتصادی کشور، با موانعی مواجه خواهند بود.

یک نظرسنجی ملی که از سوی شبکه خبری فاکس‌‌‌نیوز انجام شده است، میزان اثرگذاری ترامپ بر دیدگاه رأی‌‌‌دهندگان را نشان می‌دهد. در این نظرسنجی ۳۷‌درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند که علت حضورشان در انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای، اعلام مخالفت با ترامپ است. همچنین ۲۷‌درصد اعلام کردند که برای نشان دادن حمایتشان از ترامپ در انتخابات شرکت می‌کنند.

۳۵‌درصد نیز گفتند که اساسا به ترامپ فکر نمی‌‌‌کنند. نکته مهم این است که ۴۷‌درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی یادشده، گفتند احتمال آنکه به نامزد مورد حمایت ترامپ رأی دهند کم است، در حالی که ۳۲‌درصد گفتند، احتمالا به نامزدهای مورد حمایت او رأی خواهند داد. اعداد و ارقام مربوط به بایدن شبیه اعداد و ارقام مربوط به ترامپ است و این نشان می‌دهد که میزان اثرگذاری این دو نفر تقریبا برابر است. تا ۸۰روز دیگر که انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای کنگره در آمریکا برگزار می‌شود، حوادث مختلفی در داخل و خارج این کشور رخ خواهد داد که بر رأی مردم تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل از حالا نمی‌‌‌توان نتیجه آن انتخاب را بادقت پیش‌بینی کرد. در حال حاضر، دولت بایدن تلاش می‌کند تورم را که در بالاترین میزان طی چهار دهه اخیر است، مهار کند.

نرخ بالای تورم سبب شده است تا ده‌ها میلیون آمریکایی برای تامین مواد غذایی، مسکن و انرژی با مشکل مواجه باشند. همه‌گیری کرونا و اخیرا جنگ روسیه علیه اوکراین، عوامل اصلی رشد نرخ تورم در آمریکا و بسیاری دیگر از اقتصادها هستند. میزان محبوبیت بایدن بسیار پایین است و برخی تحلیلگران معتقدند، دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر کنترل خود بر کنگره را از دست خواهند داد. تا زمان انتخابات، داده‌های متعددی از اقتصاد منتشر خواهد شد و نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه تلاش خواهند کرد رأی مردم را به خود جلب کنند. بهبود شرایط اقتصادی بر شانس دموکرات‌‌‌ها برای پیروزی در انتخابات می‌افزاید. نکته مهم دیگر این است که احتمال رخ دادن اتفاقات غیرمنتظره زیاد است؛ به این معنا که ممکن است برخلاف پیش‌بینی‌های کنونی، دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات ماه نوامبر کنترل خود بر کنگره را حفظ کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن