انتقال آب از سد کانی‌سیب در احیای دریاچه ارومیه بسیار اثرگذار است

چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه اختصاص یافته است

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه 13 بهمن ماه از روند احداث تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید کرد و در جریان اقدامات انجام شده در این خصوص قرار گرفت.

به‌گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در این بازدید که با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، مدیران دستگاه های اجرایی استانی و اعضای ستاد احیای دریاچه به میزبانی مهندس رضوی مدیر عامل شرکت آب و نیرو برگزار شد، آخرین اقدامات در راستای احداث کامل تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه تشریح شد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: افتتاح این پروژه و انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در احیای دوباره این دریاچه بسیار مهم و اثرگذار است و من قدردان همت فرزندان ملت، انسانهای بزرگ و مصمم برای احیای دریاچه ارومیه هستم.

وی افزود: چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ادامه روند احداث تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.

نوبخت زمان تقریبی اتمام پروژه را تا اواخر دولت دوازدهم عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌ها و استهلاک تجهیزات، اعتبار جدیدی تا هفته آینده به این طرح تزریق خواهد شد و مجری طرح نیز برای افتتاح طرح تا پایان دولت دوازدهم قول مساعد دادند.

سید حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب و نیرو در جریان این بازدید ضمن ارائه گزارشی از روند پیشرفت طرح گفت: تاکنون بیش از ۳۴ کیلومتر از تونل ۳۵.۵ کیلومتری انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه حفاری شده و با حل مشکل در ۱.۵ کیلومتر باقی مانده، امکان افتتاح این تونل تا پایان دولت دوازدهم وجود دارد.

وی افزود: در این ۱.۵ کیلومتر باقی مانده، معضل تولید آب، دستگاه های حفار را با مشکل مواجه کرده که با حفر ۱۰ حلقه چاه به عمق ۱۰۰ و ۱۲۰ متر، مجری و پیمانکار و مشاور پروژه در صدد حل مشکل برآمده اند.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو اضافه کرد: در عملیات حفاری این تونل یکی از پیچیده‌ترین و متنوع‌ترین شرایط زمین‌شناسی حفاری مکانیزه تونل‌های بزرگ انتقال آب در این پروژه در حال تجربه است؛ شرایطی که در برخی مقاطع با سختی سنگ‌های کوارتزی مواجه و اکنون در شرایط آبرفتی با مصالح درشت‌دانه شنی مواجه شده است و همه ظرفیت تخصصی و تجربیات برای حل این مشکل به کار گرفته شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن