انتقال برق از زیر دریا بین آلمان و نروژ + تصاویر

در پروژه نورد لینک (NordLink) برق تولید شده از انرژی تجدیدپذیر آلمان و نروژ با طی کردن مسیر ۵۱۶ کیلومتر از آب‌های سرزمینی آلمان و نروژ در دریای شمال رد و بدل می‌شود./دویچه وله

در پروژه موسوم به NordLink جریان برق میان نروژ و آلمان با طی کردن یک مسیر ۶۲۳ کیلومتری رد و بدل می‌شود که در ۵۱۶ کیلومتر آن کابل برق از آب‌های سرزمینی آلمان، دانمارک و نروژ در دریای شمال می‌گذرد.

آلمان در مسیر چرخش به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و مقابله با تغییرات اقلیمی در یک موقعیت تاریخی قرار دارد. این کشور در آستانه وداع با انرژی هسته‌ای است و در آن تولید برق از انرژی پاک از سوخت فسیلی پیشی گرفته است.

مصرف برق آلمان در سال ۲۰۲۰ برابر ۵۴۴ تراوات ساعت بوده است. میزان تولید برق در همین سال بیش از ۵۶۷ تراوات ساعت بود که ۲۵۴ تراوات ساعت آن از طریق انرژی‌های تجدید پذیر همچون انرژی باد و انرژی خورشیدی تامین شده است. ۲۳۰ تراوات ساعت برق نیز از طریق انرژی فسیلی (همچون گاز و ذغال سنگ) بوده است. ۳/ ۶۴ تراوات ساعت نیز از طریق انرژی اتمی تولید شده است.

نروژ هزار و ۶۲۶ نیروگاه آبی دارد با ظرفیت تولید نزدیک به ۱۳۵ تراوات که ۹۶ درصد برق مورد نیاز این کشور از طریق آنها تامین می‌شود.

از طریق این شبکه برق‌رسانی که هزینه ساخت آن بین یک و نیم تا ۲ میلیارد یورو بوده است، بسته به میزان تولید و نیاز، برق تولید شده از انرژی باد به نروژ و برق نیروگاه‌های آبی نروژ به آلمان منتقل می‌شود.

قطر هر یک از کابل‌ها در داخل لوله بین ۱۰ تا ۱۳ سانتیمتر است که بعضا تا عمق ۴۱۰ متری دریا قرار گرفته‌اند. هر متر این کابل‌ها بین ۳۵ تا ۵۰ کیلو نیز وزن دارند.

از مسیر ۶۲۳ کیلومتری کابل کشی، ۵۱۶ کیلومتر آن در اعماق دریا بوده است.

از مسیر ۶۲۳ کیلومتری کابل کشی، ۵۴ کیلومتر آن در خشکی است.

ظرفیت اسمی انتقال برق از طریق شبکه نورد لینک هزار و ۴۰۰ مگاوات برآورد می‌شود. شرکت اداره‌کننده این شبکه می‌گوید این میزان برق نیاز حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین می‌کند.

دولت آلمان اعلام کرده است که قصد دارد انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور را کاهش دهد و تا سال ۲۰۴۵ به “صفر” برساند.

کابل ۶۲۳ کیلومتری انتقال نیرو میان نروژ و آلمان از شمالی‌ترین ایالت آلمان یعنی شلسویگ-هولشتاین آغاز شده و پس از عبور از زیر آب‌های دریای شمال به “تونشتاد” در جنوب نروژ می‌رسد.

پنج‌شنبه ۲۷ مه در مراسمی در شهر ویلستر ایالت شلسویگ هولشتاین پروژه انتقال برق میان نروژ و آلمان دقیقا در موعد پیش‌بینی شده به طور رسمی افتتاح شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ از طریق ویدئوکنفرانس در این مراسم شرکت کردند. مرحله آزمایشی بهره‌برداری از این پروژه شش ماه پیش آغاز شده بود.

کابل دیگری نیز به طول ۵۸۰ کیلومتر در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ از نروژ به سوی هلند با هزینه ۶۰۰ میلیون یورو کشیده شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن