انقلاب سبز بایدن علیه خط قرمز ترامپ

تفاوت های برنامه های دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا در کجاست

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده رزمگاهی است برای سیاستمدرانی که یکی برنامه هایی ارائه می دهد که بازیابی اقتصادی کشور را به مبارزه با تغییرات اقلیم گره می‌زند و دیگری روز به روز قوانین دست و پا گیر بخش نفت و گاز و زغال سنگ را تا حد ممکن کمتر می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، دونالد ترمپ، رییس جمهور جمهوری خواه ایالات متحده، کسی است که تمرکزاش را بر از بین بردن یک یک دستورالعمل های اقلیمی باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده گذاشته تا صنایع انرژی و خودروسازی این کشور را از هزینه‌های قوانینی برهاند که بر حمایت و حفاظت از محیط زیست تاکید دارند.

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری، کسی است که زمانی معاون باراک اوباما بوده و بر تقویت استراتژی خود برای مقابله با تغییرات اقلیمم با تمرکز بر ایجاد زیرساخت های جدید سبز برای بازیابی اقتصاد آمریکا بعد از رهایی از عوارض پاندمی کرونا تاکید دارد.

در حالی که آتش سوزی‌های مرگبار در سه ایالت ساحل شرقی می‌تازند و برای آمریکایی به عنوان خطر بالقوه اقلیمی مطرح می‌شوند، موضوعات مهم دیگری هم وجود دارند که در انتخابات سوم نوامبر مطرح خواهند شد.

 

برنامه های اقلیمی

بایدن از برنامه های اقلیمی خود با محوریت کنار گذاشتن سوخت های فسیلی خبر می دهد، برنامه هایی که قرار است 2 تریلیون دلار صرف آن کند آن هم در 4 سال ابتدایی دوره ریاست جمهوری احتمالی خود و در نظر دارد تا سال 2035 برق تولیدی ایالات متحده 100 درصد پاک باشد.

در برنامه پیشنهادی بایدن به روز رسانی 4 میلیون ساختمان برای بالا بردن بهره وری انرژی، ساخت 1.5 میلیون خانه و ساختمان عمومی با بهره وری بالای انرژی و سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی در شهرهای با جمعیت بالای 100 هزار نفر به چشم می‌خورند.

در این برنامه تاسیسات برق باید به سرعت تکنولوژی های قدیمی را کنار گذارند. و از سویی بایدن قرار است از تکنولوژی «های تک» برای انرژی هسته ای حمایت کند تا بتواند برقی با انتشارات صفر تولید کند اما هنوز هم مشکل زائدات به قوت خود باقی می ماند.

در مقابل دونالد ترامپ هیچ برنامه ای برای تغییرات اقلیم ندارد. در عوض در وب سایت کمپین انتخاباتی وی آنچه که بیش از همه به چشم می آید تاکید کابینه اوست بر نابودی هر آنچه که از میراث اوباما باقی مانده است. یعنی برنامه برق پاک اوباما، که جایش را استانداردهای ضعیف برنامه «انرژی پاک قابل دستیابی» گرفت؛ استانداردهایی که قرار است بدون آسیب به صنایع زغال سنگ آلودگی را کاهش دهد!

دونالد ترامپ به طور کلی مسیر تحقیقات اقلیمی را قبول ندارد. اما می‌گوید که تصمیمی برای ممنوعیت حفاری در سواحل فلوریدا گرفته است، تصمیمی که به نظر جمهوری خواهان ترامپ را می‌رساند به مقام اول در میان رییس جمهوران دوستدار محیط زیست آن هم از زمان روزولت!

نقطه مشترک ترامپ و بایدن در این جا حمایت هر دو نفر از برق هسته ای است.

 

بایدن، اوباما، ترامپ

انتشارات خودروسازی ها

بایدن قرار است استانداردهای انتشارات خودروها، باقی مانده از زمان باراک اوباما، را سفت و سخت تر کند. دونالد ترامپ اما این قوانین را عامل «کشتار صنایع» می داند و در ماه مارس این استانداردها را با استانداردهای ضعیف تری جایگزین کرد.

بایدن قرار است برای کارخانجات خودروسازی مشوق های بیشتری برای تولید چهارچرخ‌های با انتشارات صفر در نظر بگیرد و اهدافی را هم برای تولید اتوبوس هایی در نظر گرفته است که تا سال 2030 حمل و نقل شهری بدون انتشارات را به ارمغان بیاورد.

بایدن از راه اندازی 500 هزار جایگاه شارژ خودروهای برقی تا سال 2030 در ایالات متحده خبر داده و تصمیم دارد یارانه‌های سوخت های فسیلی را قطع کند.

 

کارگران یقه آبی

ترامپ چشم اندازی هم برای رنسانس در «زغال سنگ پاک زیبا» دارد، زغال سنگی که بیشترین انتشارات CO2 را به هنگام احتراق از آن خود کرده است. او در اوایل سال 2017 معدن کاران را به کاخ سفید دعوت کرد، آن هم زمانی که کابینه اش از کنار گذاشتن قوانین و مقررات مربوط به آب پاک و هوای پاک خبر می دادند.

اما از آنجایی که گاز طبیعی در بازار به حالت اشباع در آمد و قیمت آن افت کرد، و از سویی قیمت برق تولید شده از باد و انرژی خورشیدی هم کاهش یافت و رقابت پذیرتر شد، ترامپ موفق نشد جلوی خاموشی نیروگاه های برق زغال سنگی را در زمان ریاست جمهوری خود بگیرد. سال گذشته تولید برق زغال سنگی ایالات متحده با 18 درصد کاهش به کمترین میزان از سال 1975 رسید.

ترامپ بر حمایت خود از حفاری ها و نیز دیگر منابع سوخت های فسیلی به عنوان منبعی برای ایجاد مشاغل یقه آبی تاکید کرده است.

اما جو بایدن تاکید دارد که قرار است فراکینگ را ممنوع کند. این تکنولوژی انتشارات گازهای مرتبط با تغییرات اقلیم را بیشتر می کند اما تعداد مشاغل را بیشتر کرده و به ایالات متحده امکان می دهد به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت و گاز دنیا مطرح شود.

دیپلماسی اقلیمی

ترامپ راهی را برگزیده است که ایالات متحده را به عنوان دومین کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای بعد از چین از پیمان اقلیمی پاریس خارج کرد، پیمانی که تمامی کشورها را برای ارائه راه کارهای مقابله با تغییرات اقلیم بسیج می کرد اما ترامپ آن را بسیار هزینه بر می داند.

اندرو ویلر، رییس آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می گوید آنچه که دموکرات ها در باره تغییرات اقلیم می گویند و به خاطر آن می جنگند فقط آسیب رساند به فقراست.

بایدن می گوید در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را به پیمان تغییرات اقلیم پاریس بازخواهد گرداند، و نقش این کشور را در مذاکرات اقلیمی برای رسیدن به اهداف پاریس نمایان تر خواهد کرد.

او می گوید ژی ژیای پینگ، رییس جمهور چین را راضی خواهد کرد تا با پیمان پاریس هم گام شود. بایدن به دنبال یک دیپلماسی اقلیمی است تا چین را ترغیب به پایان دادن به بهره برداری از نیروگاه های زغال سنگی کند آن هم از طریق ابتکار کمر بند و جاده.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن