اوپک تا چه مدت تولیدش را محدود نگه خواهد داشت

پیچیدگی‌های احتمال بازگشت نفت ایران به بازار

اگرچه وضعیت اخیر قیمت‌ نفت در نشست روز چهارشنبه اوپک پلاس تا حدودی مایه آسودگی خاطر می شود اما این گروه همچنان باید به این موضوع بپردازد که تا چه مدت تولیدش را محدود نگه خواهد داشت. این محاسبه با احتمال بازگشت نفت ایران به بازار پیچیده‌تر خواهد شد.

اوپک و متحدانش می توانند در نشست هفته جاری موفقیتشان در ایجاد ثبات بازارهای نفت جهان را جشن بگیرند اما این گروه بزودی با انتخاب‌های دشواری روبرو خواهد شد.

وعده ماه گذشته شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی برای کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های فوریه و مارس، از بازارهای جهانی که از موج جدید شیوع کووید ۱۹ متزلزل شده بودند، حمایت کرد. بهبود قیمت هر بشکه نفت به ۵۵ دلار، درآمد تولیدکنندگان را بدون ایجاد افزایش قیمت بیش از حد تقویت می کند.

اگرچه وضعیت اخیر قیمت‌ها در نشست روز چهارشنبه اوپک پلاس تا حدودی مایه آسودگی خاطر می شود اما این گروه همچنان باید به این موضوع بپردازد که تا چه مدت تولیدش را محدود نگه خواهد داشت. این محاسبه با احتمال بازگشت نفت ایران به بازار پیچیده‌تر خواهد شد.

در دل این وضعیت دشوار، تنش بنیادین میان عربستان سعودی و روسیه وجود دارد. در حالی که سعودیها به دنبال قیمتهای بالاتر برای پوشش هزینه های دولتی هستند اما مسکو بدون فشارهای مشابه برای پس گرفتن سهم بازارش عجله دارد.

محدودیت عرضه ای که اعضای اوپک پلاس از ماه مه سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند، موثر واقع شده است اما احیای تولید به فرآیند ظریف و حساسی تبدیل شده است.

با وجود این که اوپک پلاس قرار است امسال دو میلیون بشکه در روز تولید را احیا کند اما پس از تصویب افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز، با توقف افزایش تولید به مدت دو ماه موافقت کرد. ریاض با اعلام کاهش یکجانبه تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز، بر محدودیت عرضه افزود.

نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روز چهارشنبه برای ارزیابی وضعیت بازار نفت برگزار می شود. نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند بعید است این کمیته سیاست‌های جدیدی را توصیه کند و این سیاست‌ها احتمالا در نشست وزیران گروه در اوایل مارس مورد بررسی قرار می گیرند.

بیل فارن پرایس، مدیر شرکت تحقیقاتی انوروس و ناظر باسابقه اوپک در این باره اظهار کرد :کاهش تولید سعودی‌ها برای اوپک پلاس اندکی زمان خرید.

این پرسش که در مرحله بعد باید چه اقدامی انجام شود در مذاکرات روز چهارشنبه پدیدار می شود.

ترجیح شاهزاده عبدالعزیز برای حفظ محدودیت عرضه با مشکلات در روند توزیع واکسن و تجدید قرنطینه‌ها در مصرف کنندگان بزرگی نظیر چین اعتبار پیدا کرده است. شرکت‌های بازرگانی بزرگ نفت هم بر این نکته توافق دارند که بازار تا زمان پیک دوباره سفرهای هوایی که ممکن است در سه ماهه سوم امسال روی دهد، بهبود پیدا نخواهد کرد.

در مقابل، روسیه نگران است تقویت قیمت‌ها به مدت طولانی نتیجه معکوس داشته باشد و باعث سرمایه گذاری نفت شیل آمریکا و سیل عرضه جدید نفت به بازار شود که به معنای خنثی شدن تلاش‌های سخت اوپک پلاس است. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در دیدار ماه گذشته افزایش تولید را پیشنهاد کرده و تلاش کرده بود شاهزاده سعودی را از کاهش یکجانبه تولید منصرف کند.

روسیه تنها تولیدکننده ای نیست که ممکن است خواستار تسهیل محدودیت تولید شود. عراق با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و به درآمد فروش نفت به شدت نیاز دارد و امارات متحده عربی به دنبال تقویت قیمت پایه قرارداد نفتی خود است که تولید بالاتر را می طلبد.

احتمال بازگشت نفت ایران به بازار در صورت احیای توافق برجام موضوع دیگری است که اوضاع را برای اوپک پلاس پیچیده می کند. اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران رفع شود به معنای بازگشت روزانه دو میلیون بشکه نفت به بازار است. با این حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اظهار کرده که راه درازی تا توافق در پیش است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اما اگر این توافق احیا شود، اوپک پلاس باید بین کاهش بیشتر تولید یا تضعیف اقداماتش برای مقابله با اشباع عرضه یکی را انتخاب کند. هنوز معلوم نیست عربستان سعودی چگونه فضا را برای بازگشت نفت ایران فراهم خواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن