اکسیداسیون در موتورهای احتراقی و اتمسفر به یک نحو صورت می گیرد

دانشمندان می‌گویند فرایند اکسیداسیون در موتورهای احتراقی و در اتمسفر به طور یکسان رخ می دهد.

به گزارش «انرژی امروز» آلکانها ترکیبات مهم سوخت ها هستند که در موتورهای احتراق داخلی می‌سوزند و منبع مهم گازهای نادر در شهرها هستند. دانشمندان می گویند این مواد به روشی که تاکنون شناخته نشده بود با دیگر گازها واکنش می دهند.

این هیدروکربن ها که پیشتر پارافین نامیده می شدند، به وجود آورنده مقادیر زیادی از ترکیبات به شدت اکسیده شده هستند که در تولید آئروسل ها و آلودگی هوای شهرها نقش بزرگی دارند.

حالا یک تیم تحقیقاتی بین المللی توانستند با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا در موسسه تحقیقات تروپوسفریک لایبنیتس در لایپزیگ آلمان این خصوصیت آلکانها را اثبات کردند.

دانشمندان نتیجه اطلاعات به دست آمده از فرایند اکسیداسیون به روش های مختلف هم در موتوریها احتراقی و هم در اتمسفر را یکجا جمع کردند.

فرایند اکسیداسیون نقش مهمی در اتمسفر و موتورهای احتراقی دارد. یک سری واکشن زنجیری با نام اتواکسیداسیون به دلیل دمای بالا در موتورها رخ می دهد. از سویی این واکنش ها به عنوان منبع مهم ایجاد ترکیبات اکسیده شده در اتمسفر هم مطرح هستند.

اتواکسیداسیون یکی از دلایل فرایند هوازدگی ترکیبات آلی در مجاورت هوا هم هست. این عمل فساد مواد غذایی را هم تسریع می کند.

در این واکشن های زنجیره ای رادیکال های پراکسی هم تشکیل می شوند. تمایل طبیعی مواد آلی برای شرکت در چنین واکنش های اتواکسیداسیون چند مرحله ای است که تعیین کننده زمان احتراق سوخت ها در موتورهاست و در نتیجه بخارات چگال پذیر کمتر فرار و نیز آئروسول ها در اتمسفر تشکیل می شود.

وسعت این واکنش های اتواکسیداسون چندمرحله ای به ساختار مولکول های ترکیبات آلی شرکت کننده و شرایط واکنش بستگی دارد.

دانشمندان می گویند سوخت های فسیلی مهم دنیا از نفت و گاز به دست می آیند که آلکانها بخش مهمی از این سوخت ها هستند. این سوخت ها شامل متان، پروپان، بوتان، پنتان، هگزان، هپتان و اکتان هستند.

آنها می گویند مطالعه این مواد نشان می دهد که حتی در حضور غلظت های بالای اکسید نیتروژن، آلکانها به مقدار قابل توجهی ترکیبات اکسید شده را در هوا تولید می کنند.

این مطالعات فهم عمیق تر فرایندهای اتواکسیداسیون را برای دانشمندان ممکن کرده است.

برای مطالعه نتایج کامل این تحقیق به لینک زیر مراجعه کنید.

نتایج این تحقیق در ژورنال شیمی ارتباطات چاپ شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن