ایمن‌سازی چاه‌های میدان نوروز توسط گروه تعمیرات زیرآب منطقه خارگ

عملیات ایمن‌سازی نهایی چاه‌های آتش گرفته و دارای فوران 5، 6، 7 و 8 میدان نوروز توسط تیم‌های غواصی تعمیرات زیرآب منطقه خارگ با موفقیت انجام شد.

چاه‌هایی که در اثر حمله هوایی دشمن در زمان جنگ تحمیلی آتش گرفته و دارای فوران بوده‌اند در همان سال‌های 61 و 62 توسط گروه غواصان فلات قاره با اجرای طرح ابتکاری از زیرآب مهار شده بود ولی با انجام 99 روز عملیات مستمر و شبانه‌روزی، همکاری با مختصصان دکل حفاری DCI-2 و اجرای حدود 24750 نفر دقیقه عملیات غواصی، آماده برچیدن از بستر دریا شد.

به دلیل انهدام کامل بخش روی سکو در زمان جنگ و فرسایش بخش بزرگی از سازه در زیرآب در 35 سال گذشته، 2 حلقه از 4 حلقه چاه موجود در سکوی 5 نوروز کج شده و بر روی قیچی‌بند‌های زیرآب سقوط کرده بود.

حالا با تلاش و تدابیر صورت گرفته توسط کارشناسان تعمیرات زیرآب و نصب نگهدارنده و مهارکننده‌های مختلف در زیرآب موفق به عمود نمودن 2 حلقه چاه شدند که البته با توجه به فصل زمستان و طوفان‌های شدید، این عملیات چندین بار تکرار شد.

همچنین چندین نوبت برشکاری کانداکتور 30 اینچ و کیسینگ‌های درون‌چاهی، نصب اتصالات و شیرآلات مورد نظر مهندسان حفاری مستقر برروی دکل DCI-2 و تعویض شیرآلات قدیمی سرچاهی در زیر آب به علت عدم کارآیی و خوردگی داخلی آنها انجام شد. برای کمک به تیم حفاری جهت ایمن‌سازی چاه‌های متروکه 5، 6، 7 و 8 نوروز قدیم بیش از 30 مرتبه هدایت انواع مته و لوله درون‌چاهی برای نمونه‌برداری و تزریق سیمان انجام شده است.

بدین ترتیب یکی از دغدغه‌های مهم و نگرانی فوران مجدد این چاه‌ها پس از سال‌ها با تصمیم به‌جا و درایت مدیران شرکت برطرف شد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت نفت فلات قاره، منطقه خارگ، در همین بازه با تقسیم نیروها و تیم‌های غواصی ضمن انجام کارهای غواصی در ارتباط با جابجایی دکل‌ها، یک مرحله عملیات تعمیر خط 24 اینچ ابوذر نیز انجام شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن