بارش‌ها تا 180 میلی‌متر كاهش خواهد یافت

برداشت‌ از مخازن سدها خيلی دقیق انجام شده است

وزير نيرو گفت: در مجموع سال آبی 1400-1399، سالی است كه بارش‌های آن به نسبت متوسط بلند مدت، كم است. اگر بارش‌ نرمال و طبيعی را در طول 12 ماه، مجموعا 250 ميلی‌متر فرض كنيم، اين رقم امسال به حدود 170 تا 180 ميلی‌متر كاهش خواهد يافت.

به‌گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردكانيان روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هیئت دولت در گفت‌و‌گو با شبکه خبر اظهار داشت: خوشبختانه چون از اين وضعيت تا حدودی اطلاع داشتيم برداشت‌های ما از مخازن سدها خيلی دقيق و ممسكانه بوده به نحوی كه اكنون حجم آب موجود در مخازن سدهای كشور به نسبت سال قبل فقط 10 درصد و نه 40 درصد، كم است.

وی ادامه داد: با رعايتی كه مردم خواهند كرد هم در بخش كشاورزی كه مصرف كننده عمده است و بايد دستورالعمل‌ها و توصيه‌های مسئولان مربوطه در انتخاب نوع كشت و عدم كشت‌های ممنوع در برخی مناطق و روش آبياری رعايت شود و هم در بخش خانگی مردم مثل هميشه ملاحظات بهداشتی را رعايت و در مصرف آب دقت خواهند كرد تا بتوانيم تابستان را به آرامی و كنترل شده پشت بگذاريم.

وزير نيرو در خصوص بارندگی‌ها گفت: از اول مهر ماه تا پايان سال كه نيمی از سال آبی پشت سر گذاشته شده، در اين 6 ماه بارش‌ها به نسبت متوسط بلندمدت 33 تا 34 درصد كاهش دارد.

اردكانيان افزود: پيش‌بينی‌هایی كه برای فصل بهار (فروردين، ارديبهشت و خرداد) هم انجام شده حاكی از اين است كه باز بارش‌های اين فصل هم به نسبت متوسط بلندمدت بيش از 40 درصد كاهش خواهد داشت.

وی درباره تعرفه‌های آب و برق هم اظهار داشت: تعرفه آب و برق كسانی كه در حد الگوی مصرف، مصارف متعارفی دارند، بيش از هفت درصد افزايش پيدا نمی‌كند؛ منتها پارسال تصويب‌نامه ديگری هم از اوايل آبان ماه با عنوان برق اميد و از اوايل دی ماه با عنوان آب اميد عملياتی شد كه برای كم مصرف‌ها(كسانی كه تا يك سوم الگو، مصرف آب و برق دارند) دولت، تخفيف صد درصدی قائل شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن