بازار 6/5 تریلیون دلاری خرده‌فروشی

در سال 2023 حدود 26/5 میلیون فروشگاه آنلاین در سراسر جهان وجود داشت و انتظار می‌رود در سال 2024 حدود 2/65 میلیارد نفر در سراسر جهان خرید آنلاین داشته باشند. در همین سال از 27/5 تریلیون دلار کل خرده‌فروشی‌های دنیا، 6/5 تریلیون دلار مربوط به تجارت الکترونیکی بود و پیش‌بینی‌ها از رقم نزدیک به 10 تریلیون دلار برای سال 2027 خبر می‌دهند.

۱۰ سال پیش شرکت آمازون دریافت که هر ۱۰۰ میلی‌ثانیه تاخیر، یک درصد هزینه فروش‌شان را بیشتر می‌کند، بر همین اساس هر یک ثانیه تاخیر در بارگذاری صفحات اینترنتی می‌تواند ۱/۶ میلیارد دلار هزینه اضافی برایشان به همراه داشته باشد.

در سال ۲۰۰۶، گوگل دریافت ۰/۵ ثانیه اضافی در زمان ایجاد صفحه جست‌وجو باعث کاهش ۲۰ درصدی ترافیک صفحه شده و اگر پلتفرم تجارت الکترونیکی گوگل ۵ میلی‌ثانیه از رقابت عقب‌تر باشد، کارگزار این پلتفرم احتمالاً ۴ میلیون دلار درآمد را از دست بدهد.

شیوع بیماری کووید ۱۹ روش کسب‌وکار دنیا را از اساس تغییر داده است. شرکت‌هایی که سابقه خرید و فروش آنلاین نداشتند یا اگر هم وارد این دنیا شده بودند حضور محسوس و مشخصی نداشتند با شیوع بیماری کرونا به این نتیجه رسیدند که دنیای کسب‌وکارها با آنچه که در گذشته بوده‌است تفاوتی اساسی دارد. این شرکت‌ها برای بقا باید مبارزه می‌کردند. تقریباً تمامی شرکت‌های دنیا، از نفت‌وگاز گرفته تا فروش لباس و کالای دیجیتال و مواد غذایی وارد دنیای آنلاینی شده‌اند که در آن شب و روز و ساعت و زمان و مکان عرضه و تقاضای کالا هیچ اهمیتی ندارد.

آنچه مهم است موجودی کالا و خدمات است و سرعت دستیابی به آن؛ یعنی سرعت اینترنت. آنچه که تجارت در دنیای الکترونیک را امکان‌پذیر می‌سازد وجود و توسعه شبکه‌های اینترنتی ا‌ست. کشورهایی که شبکه‌های اینترنتی قوی‌تری دارند تجارت الکترونیکی نیز در این کشورها توسعه‌یافته‌تر است.

براساس برآورد شرکت فناوری Think Storage Now ۷۰ درصد از کاربران برنامه تلفن همراه در صورتی که بارگذاری برنامه بیش از حد طول بکشد، آن را رها می‌‌کنند. اگر بارگذاری سایت شما بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، ۵۳ درصد از بازدیدکنندگان این سایت را ترک خواهند کرد. براساس داده‌های Advertising Week، مشتریان راضی به احتمال زیاد هزینه‌های خود را تا ۱۴۰ درصد بالا می‌برند و زمانی که احساس ارزشمندی و قدردانی می‌کنند، شرکت‌ها را به دیگران توصیه می‌کنند.

در دنیای امروزه تعداد کسانی که خرید حضوری انجام می‌دادند هر سال کمتر می‌شود. از این رو شرکت‌ها مجبور هستند برای عقب‌نماندن از دنیای تجارت، حضور آنلاین خود را به حداکثر برسانند و راهی مناسب برای افزایش خریدهای آنلاین برای مشتریان فراهم آوردند. این شرکت‌ها اکنون ترجیح می‌دهند به جای اینکه پول بیشتری را در مکان‌های فیزیکی به‌کار گیرند، این بودجه را صرف توسعه و بازاریابی یک فروشگاه آنلاین کنند. لازمه حضور این‌چنینی در دنیای آنلاین و رقابت با غول‌های بزرگ فروش، وجود زیرساخت‌های فنی لازم است.

وضعیت تجارت الکترونیک در دنیا

براساس گزارش تجزیه و تحلیل Chain Store Age، انتظار می‌رود ۲۰/۱ درصد از خریدهای خرده‌فروشی سال ۲۰۲۴ به‌صورت آنلاین انجام شود. استاتیستا که یک شرکت آلمانی و متخصص داده‌های بازار و مصرف‌کننده است، می‌نویسد این رقم برای سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۹ درصد بوده است.

آمار خریدهای آنلاین نشان می‌دهد که افزایش خریدهای دیجیتال تنها یک روند معمولی نیست. چون برآوردها می‌گویند تا سال ۲۰۲۷، حدود یک‌چهارم از کل خرده‌فروشی‌ها به‌صورت آنلاین انجام خواهد شد.

فروش آنلاین محصولات به این معنی است که فروشنده یا ارائه‌دهنده خدمات محدود به مصرف‌کنندگان محلی نیست. در نتیجه پتانسیل تقریباً نامحدودی برای رشد شرکت‌ها وجود دارد.

آمارها می‌گویند آمازون ۳۷/۶ درصد از فروش تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده که بالاترین سهم بازار در بین تمام شرکت‌های تجارت الکترونیکی است.

فروش تجارت الکترونیک آمازون نسبت به سال قبل که ۳۷/۸ درصد از کل فروش بود، اندکی کاهش یافته است. سایر رقبای آمازون عبارتند از والمارت با ۶/۴ درصد فروش، اپل با ۳/۶ درصد فروش و eBay با ۳ درصد فروش. با توجه به اینکه صفحات وب آمازون و eBay دو صفحه‌ای هستند که بیشترین فروش تجارت الکترونیکی را دارند، تعداد بازدیدهای سالانه‌ای که هر کدام از این سایت‌ها دارند، شگفت‌انگیز است.

آمازون با احتساب همه دامنه‌های خاص سالانه بیش از ۲/۸ میلیارد بازدید دارد. AliExpress با ۹۵۲ میلیون در رتبه دوم و eBay با ۸۷۲ میلیون در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش رداستیج، ۱۰ شرکت برتر تجارت الکترونیک دنیا در سال ۲۰۲۲ مجموعاً به ۳/۵ تریلیون دلار در حجم ناخالص کالا (GMV) از فروش آنلاین دست یافتند که ۶۱ درصد از کل حجم ناخالص کالا (GMV) آنلاین جهانی بود. ۲۳ درصد کل این حجم از آنِ علی‌بابا بود.

بعد از علی‌بابا، آمازون با ۱۲ درصد، جی‌دی‌دات‌کام با ۹ درصد، پیندودو چین ۸ درصد، تیک‌تاک ۴ درصد، وال‌مارت یک درصد، eBay یک درصد، شاپی یک درصد، اپل یک درصد، بانکوتن یک‌ درصد و بقیه شرکت‌ها چهار درصد از کل این حجم ناخالص کالای آنلاین جهانی را در اختیار داشتند.

چشم‌انداز خرده‌فروشی‌ها

براساس گزارش رد‌استیج، در سال ۲۰۲۳ خرده‌فروشی آنلاین آسیا تقریباً ۱/۷ تریلیون دلار درآمد ایجاد کرد. خریداران آنلاین جهانی هم به‌طور متوسط ۳/۹۵ دلار برای هر بازدید از سایت‌های فروش هزینه می‌کنند.

همین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ۱۶ درصد از کاربران فعال فیسبوک فقط برای خرید وارد این اپلیکیشن می‌شوند. در سال ۲۰۲۳، فروش تجاری در شبکه‌های اجتماعی در ایالات‌متحده به ۲۸۵/۲ میلیارد دلار رسید و بیش از ۶۰ درصد از بزرگسالان ایالات متحده از طریق موبایل خرید می‌کنند.

براساس آمار رد‌استیج، در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۶/۵ میلیون فروشگاه آنلاین در سراسر جهان وجود داشت و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ حدود ۲/۶۴ میلیارد نفر در سراسر جهان خرید آنلاین داشته باشند.

از سوی دیگر چین بالاترین درآمد تجارت الکترونیک را در مقایسه با سایر مناطق در سال ۲۰۲۳ ایجاد کرد و برای سال جاری میلادی هم پیش‌بینی می‌شود ۲۸۳ میلیون خریدار آنلاین در ایالات متحده وجود داشته باشد.

در سال ۲۰۲۱، خرده‌فروشی آنلاین جهانی تقریباً به پنج تریلیون دلار رسید. در سال ۲۰۲۳ از ۲۷/۵ تریلیون دلار کل خرده‌فروشی‌های دنیا، ۲۱ تریلیون دلار مربوط به فروش فیزیکی و ۶/۵ تریلیون دلار مربوط به تجارت الکترونیکی بوده است. پیش‌بینی می‌شود این ارقام تا سال ۲۰۲۵ از هفت تریلیون دلار فراتر رفته و در سال ۲۰۲۷ کل خرده‌فروشی‌های دنیا و تجارت الکترونیک به ترتیب به ارقام ۲۴/۲ تریلیون دلار و ۹/۶ تریلیون دلار برسد.

آسیا پیشتاز تجارت الکترونیک

براساس گزارش استاتیستا، آسیا در رتبه‌بندی بزرگترین بازارهای تجارت الکترونیک در سراسر جهان پیشتاز است. مجموع درآمد خرده‌فروشی آنلاین در کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۳ به ۱/۷ تریلیون دلار رسید. این رقم تقریباً ۸۰۰ میلیون دلار بیشتر از درآمد تجارت الکترونیک در قاره آمریکا بود.

درآمدهای تجارت الکترونیکی استرالیا، اقیانوسیه و آفریقا در سال ۲۰۲۳ ارزشی کمتر از ۴۰ میلیارد دلار داشت. موقعیت پیشرو آسیا را می‌توان بیشتر به چین نسبت داد که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۹۳۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

بازار تجارت الکترونیک در قاره آسیا توسعه‌یافتگی بالایی دارد و به رشد خود ادامه خواهد داد. به‌عنوان مثال، هند کشوری است که بالاترین نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) را برای بازار تجارت الکترونیک خود دارد.

پیش‌بینی می‌شود که بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷، ارزش بازار سالانه این منطقه بیش از ۱۴ درصد رشد کند. همچنین چشم‌انداز بازار تجارت الکترونیک آمریکای لاتین هم در سال‌های آینده رشد مناسبی را نشان می‌دهد. بازارهای بزرگ تجارت الکترونیک آسیایی تاثیر زیادی بر سایر نقاط جهان دارند.

یک نمونه عینی از کانال تجارت الکترونیک آسیایی که در غرب پذیرفته شده، فروشگاه TikTok است که رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک را به هم متصل می‌کند.

کشورهای پیشرو در تجارت الکترونیک

چین:  چین بزرگترین بازار تجارت الکترونیک جهان است که زیرمجموعه‌های تجارت الکترونیک گروه علی‌بابا، یعنی تائوبائو و تیمال و علی‌بابا‌دات‌کام رهبری آن را بر عهده دارند. سایر برندهای چینی چون جی‌دی‌دات‌کام و وی‌آی‌پی‌دات‌کام هم درآمد چندمیلیارد دلاری دارند. بازار تجارت الکترونیکی چین سریع‌ترین رشد را داشته و نرخ رشد سالانه آن برحسب یوان 9/9 درصد است. فروش آنلاین سالانه در این کشور 3/01 تریلیون دلار و سهم تجارت الکترونیک از کل خرده‌فروشی برابر با 52/1 درصد است.

ایالات متحده آمریکا: این کشور در حال حاضر دومین بازار بزرگ تجارت الکترونیک است. غول‌های تجارت الکترونیک آمازون و eBay، در این کشور جولان می‌دهند. فروش آنلاین سالانه در ایالات متحده 1/16 تریلیون دلار و سهم تجارت الکترونیک از کل خرده‌فروشی برابر با 20/1 درصد است.

انگلستان: بریتانیا به‌رغم اندازه کوچکش، یک بازیگر بزرگ تجارت الکترونیک است و جایگاه سوم دنیا را با حضور آمازون یو‌کی، eBay UK و Asos دارد. شرکت خرده‌فروشی چندملیتی بریتانیایی تسکو و شرکت خرده‌فروشی بریتانیایی سینزبوریز  از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای هستند که هر دو سال بیش از 7 میلیارد دلار فروش آنلاین دارند. فروش آنلاین سالانه در بریتانیا 195/7 میلیارد دلار و سهم تجارت الکترونیک از کل خرده‌فروشی آن 3/4 درصد است.

ژاپن: هزینه سرانه آنلاین ژاپن بسیار کمتر از سه کشور برتر است. با این حال، جمعیت بالای 125 میلیونی آن، این کشور را به رتبه چهارم رسانده است. راکوتن با 14/77 میلیارد دلار درآمد، پلتفرم پیشرو تجارت الکترونیک ژاپن است. فروش آنلاین سالانه ژاپن 193/4 میلیارد دلار و سهم تجارت الکترونیک از کل خرده‌فروشی کشور 3/3درصد است.

کره‌جنوبی: کره‌جنوبی پنجمین شبکه اینترنت بی‌سیم سریع دنیا را دارد و در فهرست تجارت الکترونیک هم پنجمینِ دنیاست. بزرگترین نام‌های تجارت الکترونیک این کشور عبارتند از جی‌مارکت، اس‌اس‌جی، هیمارت و کوپانگ. فروش آنلاین سالانه کره‌جنوبی 147/4 میلیارد دلار و سهم تجارت الکترونیک از کل خرده‌فروشی آن 2/5 درصد است.  رده‌های بعدی هم به ترتیب مربوط به هند، آلمان، اندونزی، کانادا و فرانسه است.

شرکت‌های پیشرو در تجارت الکترونیک

آمازون: ارزش بازار آمازون آمریکا 1/4 تریلیون دلار است.

وال‌مارت: ارزش بازار والمارت آمریکا 430/6 میلیارد دلار است.

هوم دیپو: ارزش بازار هوم دیپوی آمریکا 333/1 میلیارد دلار است.

علی بابا: ارزش بازار این شرکت چینی 257/7 میلیارد دلار است.

کاستکو: ارزش بازار این شرکت آمریکایی 249/6 میلیارد دلار است.

پروسوس: ارزش بازار این شرکت هلندی معادل 240 میلیارد دلار است.

ریلاینس: ارزش بازار این شرکت هندی 210 میلیارد دلار است.

پیندودو: ارزش بازار پیندودوی چین 118/7 میلیارد دلار است.

میتوان: ارزش بازار میتوان چین 111/3 میلیارد دلار است.

بوکینگ هولدینگ: ارزش بازار این شرکت مسافرتی آنلاین  آمریکایی 111/3 میلیارد دلار است.

هزینه بالای بارگذاری آهسته در تجارت الکترونیک

در دنیای پرسرعت تجارت الکترونیک، درک و پایبندی به معیارهای صنعت برای زمان بارگذاری وب‌سایت بسیار مهم است. میانگین زمان بارگذاری صفحه اول نتایج جست‌وجوی گوگل، سرعت 1/65 ثانیه است که استاندارد بالایی را برای سایت‌های تجارت الکترونیک ایجاد می‌کند.

وب‌سایت‌های عمومی میانگین زمان بارگذاری 3/21ثانیه دارند، اما آن‌هایی که در عرض دو ثانیه بارگذاری می‌شوند، نرخ پرش پایین 9 درصد را تجربه می‌کنند. نرخ پرش یا Bounce Rate یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در سئو سایت است.

نرخ پرش تعداد کاربرانی ا‌ست که به سایتی مراجعه می‌کنند و بدون دیدن دیگر صفحات همان سایت، آن را ترک می‌کنند. در نتیجه این سایت آنقدر برای کاربر جذابیت نداشته که در آن توقف کند. این ارقام زمانی مهم می‌شوند که بدانیم تاثیر زمان بارگذاری بر رضایت کاربر بسیار بالاست و تاخیر یک ثانیه‌ای می‌تواند رضایت کاربر را تا 16 درصد کاهش دهد و وقتی زمان بارگذاری از 1 به 3 ثانیه افزایش یابد نرخ پرش تا 32 درصد افزایش یابد.

اما وقتی زمان بارگذاری از یک به 10 ثانیه افزایش می‌یابد، احتمال رها کردن یک وب‌سایت توسط بازدیدکنندگان تا 123 درصد هم افزایش می‌یابد. علاوه بر این، اگر بارگذاری سایت بیش از سه ثانیه طول بکشد، 44 درصد از بازدیدکنندگان آنلاین احتمالاً تجربیات منفی خود را در یک وب‌سایت با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند و 77 درصد از خریداران آنلاین که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند فروشگاه‌های الکترونیکی را ترجیح می‌دهند که زمان بارگذاری سریع‌تری دارند.

این اولویت با توجه به فاصله قابل توجه در زمان بارگذاری بین نسخه‌های موبایل و دسکتاپ وب‌سایت‌ها بسیار مهم است؛ به‌طوری‌که زمان بارگذاری دسکتاپ‌ها به‌طور متوسط 10/3 ثانیه و موبایل‌ها حدود 27/3 ثانیه طول می‌کشند.

تجربه کاربر در تجارت الکترونیک عمیقاً تحت تاثیر زمان بارگذاری وب‌سایت است. آمارها نشان می‌دهند که تاخیر یک‌ثانیه‌ای در پاسخگویی صفحه وب‌سایت منجر به کاهش 7 درصدی در نرخ تبدیل می‌شود. نرخ تبدیل Conversion Rate معیاری است که نسبت درصد افراد یا بازدیدکنندگان یک وب‌سایت را نشان می‌دهد که در یک دوره معین به مشتری احتمالی تبدیل می‌شوند.

برای نمونه اگر هدف این است که بازدیدکنندگان فرم خاصی را پر کنند، نرخ تبدیل، درصد افرادی را نشان می‌دهد که این کار را انجام داده‌اند. با توجه به اینکه میانگین نرخ تبدیل تجارت الکترونیک بین یک تا 2 درصد است، رقم کاهش 7 درصدی بسیار قابل توجه است. علاوه بر این، تاثیر روانی زمان‌های بارگذاری کُند را نمی‌توان دست‌کم گرفت.

درصورتی‌که بارگذاری صفحات بیش از 3 ثانیه طول بکشد، حدود 53 درصد از بازدیدهای سایت تلفن همراه رها می‌شوند. بنابراین سایت‌های تجارت الکترونیک باید با توجه به این نکته، مشتریان خود را حفظ کنند. مشتریان تجارت الکترونیک انتظارات روشنی برای عملکرد وب‌سایت دارند. تقریباً 47 درصد کاربران اینترنت انتظار دارند که یک وب‌سایت در عرض 2 ثانیه بارگذاری شود و این انتظار در هر دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ وجود دارد.

صبر کاربران کم است. بنابر اعلام ThinkWithGoogle،  40 درصد کاربران صفحه‌ای را ترک می‌کنند که بیش از سه ثانیه طول می‌کشد تا بارگذاری شود. فوربز هم در گزارشی نوشته که تاخیر یک ثانیه‌ای باعث کاهش 16 درصدی رضایت مشتری می‌شود.

گزارش ThinkWithgoogle می‌گوید که 79 درصد مشتریانی که با عملکرد کُند وب‌سایت مواجه شده‌اند در خرید دوباره از همان سایت تردید خواهند داشت. علاوه بر این، گزارش section.io تاکید دارد 80 درصد کاربرانْ وب‌سایت‌های با بارگذاری آهسته را نسبت به سایت‌هایی که موقتاً از کار افتاده‌اند، ناامیدکننده‌تر می‌دانند.

این ناامیدی به‌طور قابل توجهی بر رفتار کاربر تاثیر می‌گذارد. وقتی یک سایت در کمتر از 2 ثانیه بارگذاری می‌شود، کاربران به‌طور متوسط  8/9 صفحه را مرور می‌کنند، اما اگر زمان بارگذاری به 8 ثانیه افزایش یابد، این مقدار به 3/7 صفحه کاهش می‌یابد.

تاثیر زمان بارگذاری بر درآمد

غول‌های تجارت الکترونیک نشان داده‌اند که زمان بارگذاری وب‌سایت به طور قابل‌توجهی بر درآمد تاثیر می‌گذارد. آمازون، بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین، دریافت که هر 100 میلی‌ثانیه تاخیر منجر به کاهش یک درصدی در فروش می‌شود، این امر نشان‌دهنده ارتباط مستقیم بین سرعت سایت و درآمد است.

تحقیقات گوگل بر این یافته‌ها صحه نهاده و نشان داد که حتی تاخیرهای کمتر از یک ثانیه نیز می‌تواند بر تعامل کاربر تاثیر منفی بگذارد، که به نوبه خود می‌تواند استفاده کلی از خدمات این سایت‌ها را در طول زمان کاهش دهد. این احساس کاربر در پلتفرم‌های مختلف آنلاین به اشتراک گذاشته شده است.

برای مثال، یوتیوب متوجه شد که تغییرات در عملکرد وب می‌تواند بر ترافیک و تعامل کاربر، بسته به شرایط دستگاه و شبکه کاربران، تاثیرگذار باشد. به همین منوال وال‌مارت دریافت که افزایش 100 میلی‌ثانیه در سرعت صفحه می‌تواند درآمد افزایشی را تا یک درصد بالا ببرد و فروشگاه استپلس با کاهش زمان بارگذاری صفحه اصلی خود تنها به میزان یک ثانیه، بهبود 10 درصدی در تبدیل‌ها را گزارش کرد.

گفته شده تاخیر یک‌ثانیه‌ای می‌تواند منجر به کاهش 7 درصدی نرخ تبدیل شود. برای یک سایت تجارت الکترونیکی که به‌طور متوسط روزانه 1000 دلار درآمد دارد، این کاهش معادل از دست دادن درآمد سالانه 25000 دلاری هست.

فاطمه لطفی | روزنامه هم میهن

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن