بالانس توربین واحد یک بخار برای اولین بار در نیروگاه بندرعباس

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از بالانس توربین 320 مگاواتی واحد یک بخار برای اولین بار توسط کارشناسان و متخصصان این نیروگاه خبر داد.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، حسین سلیمی عنوان کرد : از جمله عوامل بسیار تهدید‌کننده توربین‌ها، بروز ارتعاش در یاتاقان‌ها می باشد  که ناشی از آنبالانسی روتور است که تاکنون عملیات بالانس توربین توسط کارشناسان کشور ایتالیا که سازنده آن نیز می‌باشند صورت می‌گرفت.

سلیمی با بیان اینکه متخصصان داخلی برای نخستین بار موفق به بالانس این نوع توربین شدند، اظهار کرد: توربین نیروگاه بندرعباس از نوعW27R/2  ساخت ایتالیا و وزن تقریبی 54 تن است و به لحاظ کثرت صفحات بالانس یکی از پیچیده‌ترین انواع توربین‌ها در جهان به شمار می‌رود، بالانس در محل آنها کاری بسیار دشوار است و همواره انجام عملیات سایت بالانس این توربین توسط کارشناسان ایتالیایی  صورت می‌گرفت که برای اولین بار در نیروگاه بخار بندر عباس ، عملیا ت بالانس توربین واحد 1 توسط پرسنل خود نیروگاه صورت گرفت .

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: واحد تولیدی شماره یک نیروگاه به دلیل برخی اشکالات پیش‌بینی نشده و افزایش سطح ویبریشن عمومی یاتاقان‌ها و اهمیت در مدار بودن این واحد ، پس از بررسی و انجام محاسبات لازم و با یک مرحله وزنه‌گذاری، ویبریشن یاتاقان‌ها کنترل گردید وهم اکنون با حداکثر توان اکتیو و راکتیو با سطح ارتعاشات مجاز و مطابق با استاندارد کارخانه سازنده در مدار است.

سلیمی در پایان خاطر نشان کرد :این عملیات به روش بالانس دو صفحه ای انجام گرفت که در نهایت باعث شد ارتعاشات یاتاقان 4 توربین از عدد 5.7 میلیمتر بر ثانیه به عدد 1.3 میلیمتر بر ثانیه کاهش یابد . همچنین کاهش چشم گیری ، در ارتعاشات این یاتاقان در زمان راه اندازی و رسیدن به دور بحرانی ایجاد شد که باعث جلوگیری از ایجاد صدمه به توربین و اتفاقات ناگوار بعدی خواهد شد . شایان ذکر است انجام بالانس توسط پرسنل نیروگاه به سرپرستی دفتر مهندسی و همکاری اداره تعمیرات توربین و بهره برداری بخار صورت پذیرفت و موجب  صرفه جویی اقتصادی بسیاری بالایی گردید .

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن