با خسارت اقتصادی 2.97 تریلیون دلاری فجایع اقلیمی در 20 سال گذشته افزایش یافتند

هشت کشور از 10 کشور با ریسک بالا در آسیا قرار دارند

سازمان ملل متحد می‌گوید فجایع اقلیمی در 20 سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته و خسارات جانی و مالی بسیاری را در سراسر دنیا بر جا گذاشته اند و احتمالا در آینده نیز به خرابی‌های بیشتر منجر خواهند شد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، کارشناسان می‌گویند امواج گرما و خشکسالی در یک دهه آینده بزرگ ترین تهدید علیه بشر هستند و از سویی به دلیل انتشار گازهای نگه دارند گرما در کره زمین، دمای هوا هم مدام رو به افزایش است.

چین با 577 مورد و ایالات متحده با 467 مورد رکورد بالاترین تعداد رخ‌دادهای فاجعه بار اقلیمی را بین سالهای 2000 تا 2019 به نام خود ثبت کرده اند. به دنبال این دو کشور هند با 312 مورد، فیلیپین با 304 مورد و اندونزی با 278 مورد در رتبه های بعدی قرار دارند. اینها آماری است که سازمان ملل متحد یک روز قبل از «روز بین المللی کاهش ریسک فجایع» منتشر کرده است.

هشت کشور از 10 کشور با ریسک بالا در آسیا قرار دارند.

7348 فاجعه بزرگ اقلیمی که به صورت یک رکورد ثبت شده‌اند جان 1.23 میلیون نفر را گرفته اند، و بر زندگی 4.2 میلیارد نفر تاثیر مخرب داشته اند. این فجایع در طول دو دهه 2.97 تریلیون دلار خسارت اقتصادی به بار آورده‌اند.

خشکسالی، سیل، زلزله، سونامی، آتش سوزی و دماهای بسیار بالا بیشترین آسیب ها را وارد کرده اند.

مامی میزوتوری، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در کاهش ریسک بلایای طبیعی می‌گوید «خبر خوب این است که زندگی های بیشتری نجات یافته اند و خبر بد اینکه با افزایش خطر تغییرات اقلیمی، مردم بیشتری هم تحت تاثیر این بلایا هستند».

او از دولت ها خواسته است تا در سیستم های هشدار دهنده و اجرای استراتژی های کاهش خطر بیشتر سرمایه گذاری کنند.

ماه گذشته گرمترین سپتامبر دنیا ثبت شد. به طوری که در سیبری، در خاورمیانه، در آمریکای جنوبی و استرالیا دماهای بسیار بالایی ثبت شد.

در ماه جولای سازمان جهانی هواشناسی WMO اعلام کرد که دمای جهانی هوا در 5 سال آینده باز هم افزایش خواهد یافت و احتمالا این افزایش دما به بیش از 1.5 درجه سانتی گراد برسد.

دانشمندان این 1.5 درجه سانتی گراد را به عنوان سقف افزایش دما برای اجتناب از رخ داد تغییرات اقلیمی فاجعه بار اعلام کرده اند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن