با دیپلماسی مناقشه گازی با ترکمنستان را حل می کنیم

ایران بی‌نیاز از گاز ترکمنستان

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مناقشه گازی ایران و ترکمنستان، گفت: ضمن ملاقات با سفیر ترکمنستان، از طریق دیپلماسی پارلمانی ارتباط ایران با ترکمنستان را بیشتر و مستحکم‌تر از گذشته خواهیم کرد.

 

به گزارش «انرژی امروز» از خانه ملت، فریدون عباسی به موضوعات مهم مطرح شده در جلسه امروز صبح (سه‌شنبه 14مردادماه) کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد و از حضور وزیر نفت در این جلسه به منظور پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان خبر داد.

 

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از سوالات در مورد «وضعیت پیشرفت محدود فاز 14 میدان نفتی پارس جنوبی» بود که وزیر پاسخ دادند؛ اشکالاتی در قرارداد اولیه وجود داشته، همچنین نوع انتخاب پیمانکار و ضمانت‌هایی گرفته شده از پیمانکار در گذشته کافی نبوده، ضمن آنکه قرارداد نیز در دوره مدیریتی وی منعقد نشده است.

 

به گفته وی، با توجه به تحریم‌ها و عدم انتخاب درست پیمانکار و کنسرسیوم، توسعه این فاز از پارس جنوبی از پیشرفت لازم برخوردار نبوده، اما نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌ها قانع نشده و قرار شد؛ موضوع در صحن مطرح شود.

 

این نماینده مجلس یکی دیگر از سوالات مطروحه در این جلسه را مرتبط با «قرارداد گازی ایران – ترکمنستان» عنوان کرد و گفت: وزیر نفت با موشکافی این قرارداد، درخصوص الحاقی‌ها به قرارداد طی سال‌های گذشته و تغییر قیمت‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

 

عباسی ادامه داد: اگرچه رای داوری دادگاه بین‌المللی در جریان مناقشه گازی ایران و ترکمنستان به ضرر ایران نبوده است اما از آنجا که باید ارتباط مجدد ایران با ترکمنستان به عنوان کشوری دوست و همسایه برقرار شود، مقرر شد؛ رئیس و برخی از اعضای کمیسیون انرژی با سفیر ترکمنستان ملاقات داشته باشند تا از طریق دیپلماسی پارلمانی ارتباط ایران با ترکمنستان بیشتر و مستحکم‌تر از گذشته شود.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اکنون استان‌های شمالی نیاز چندانی به گاز ترکمنستان ندارند، گفت: نمایندگان سوال‌کننده تقریبا از پاسخ‌های وزیر در رابطه با مناقشه گازی ایران و ترکمنستان قانع شدند به همین دلیل مقرر شد؛ کمیته‌ای به منظور رویت اسناد مربوطه تشکیل شود.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن