با رشد بی‌سابقه مصرف برق روبه‌رو هستیم

رشد پیک امسال به 12.8 درصد رسیده است

سخنگوی صنعت برق با اشاره به این که مصرف برق در 10 روز ابتدایی خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری تجربه کرده است، یادآور شد: صنعت برق طرح‌های متعددی برای تامین برق پایدار کشور برنامه‌ریزی کرده است.
مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با شبکه خبر با اشاره به افزایش محسوس مصرف برق کشور در روزهای گذشته، گفت: رشد پیک سال گذشته کشور نسبت به سال 97 حدود یک درصد بود ولی این رقم هم اکنون به 12.8 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: در 10 سال اخیر هیچگاه رشد میزان مصرف برق به این شکل نبوده است که امسال به دلیل وقوع گرمای زودرس شاهد رشد چشمگیر مصرف برق در کشور هستیم.
سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: امیدواریم امسال نیز بتوانیم همانند سال گذشته با اجرای طرح‌های تشویق محور مدیریت مصرف و همکاری خوب مشترکان تابستان بدون خاموشی را سپری کنیم.
رجبی مشهدی با بیان اینکه سال گذشته 106 میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی در اختیار مشترکان خانگی قرار گرفته است، گفت: امسال نیز میزان مشارکت مشترکان صنعتی و کشاورزی برای اجرای طرح‌های مدیریت مصرف رشد دو برابری داشته و حدود 250 هزار تفاهم‌نامه در این بخش به امضا رسیده است تا در ساعات اوج بار مصرف خود را کاهش داده و در مقابل از پاداش‌های در نظر گرفته شده توسط صنعت برق، بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به کاهش 9 درصدی مخازن آب سدهای دارای نیروگاه برق‌آبی، گفت: از سال گذشته مقرر شده بود سه هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاه‌های حرارتی وارد مدار شود که تاکنون یک هزار و 350 مگاوات از این رقم محقق شده و مابقی آن تا تابستان وارد مدار خواهد شد.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در این مدت 110 مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و 150 مگاوات نیز نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شده است، همچنین با اجرای طرح‌های ارتقای توان، حدود 500 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی موجود اضافه خواهد شد.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: اگر رشد متعارف مصرف برق ادامه داشته باشد طبیعتا به نیازهای موجود در این بخش پاسخگو خواهیم بود و تلاش‌های صنعت برق در این خصوص ناکام نخواهد ماند ولی اگر رشد مصرف همانند 10 روز اخیر تداوم یابد و مصرف به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد، با مشکلاتی در این بخش مواجه خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه با مشارکت مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی تابستان بدون خاموشی خواهیم داشت، اضافه کرد: مشترکان با استفاده از دور کند کولرهای آبی شاهد کاهش 30 درصدی مصرف برق خود خواهند بود.
رجبی مشهدی ادامه داد: همچنین با تنظیم کولرهای گازی روی عدد 24 یا 25 درجه حدود 20 درصد مصرف برق مشترکان کاهش پیدا کرد.
سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: مشترکان پرمصرف حدود 15 درصد از کل مشترکان را شامل می‌شوند ولی میزان مصرف برق آنها بین هفت تا هشت برابر مشترکان دهک‌های اول است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن