با کاهش قیمت باتری ها پروژههای توسعه خودرو برقی کلید میخورد
با کاهش قیمت و بهبود عملکرد ادامهدار در باتریهای لیتیوم یون این فناوری به پدیده سال در مسیر گذار انرژی تبدیل شده است.
به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، با کاهش قیمت و بهبود عملکرد ادامهدار در باتریهای لیتیوم یون این فناوری به پدیده سال در مسیر گذار انرژی تبدیل شده است.
به گزارش موسسه بلومبرگ، در سال جاری میلادی قیمت میانگین این نوع باتریها با ۲۰ درصد کاهش به ۱۱۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت رسیده است که بیشترین کاهش نسبت به رکورد سال ۲۰۱۷ محسوب میشود، البته این قیمت به صورت منطقهای در کشور چین است و قیمتها در اروپا و آمریکا به ترتیب ۴۸ و ۳۱ درصد بالاتر از این مقدار است.
عوامل کاهش قیمت را میتوان در کاهش قیمت مواد اولیه، صرفه مقیاس ناشی از تولید انبوه، اضافه ظرفیت تولید و کاهش هزینههای جانبی جستجو کرد. پیشبینیها نشان میدهد قیمتها همچنان پایین خواهد ماند چرا که ظرفیت تولید باتری هم اکنون در جهان ۳.۱ تراوات ساعت در سال، نزدیک به ۲.۵ برابر میزان تقاضای جهان در سال ۲۰۲۴ است.
این کاهش قیمت نه تنها در آینده خودروهای برقی موثر است بلکه باعث رشد کاربرد آنها در شبکه برق نیز خواهند شد به گونهای که در استرالیا با کاهش ۲۰ درصدی قیمت در سال گذشته تعداد زیادی پروژه در خصوص باتریهای مقیاس شبکه برق اجرا شده است.
همه اینها در حالی است که فناوری باتریهای سدیم یون با هزینههای بسیار کمتر به سرعت در حال رشد است و به نطر می رسد پیش بینیها در خصوص کمبود جهانی موادی مانند لیتیوم حداقل تا کنون درست نبوده است.