برای رسیدن به اهداف اقلیمی 100 تریلیون دلار نیاز است

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور اقلیمی می گوید رسیدن به اهداف اقلیمی هزینه ای برابر با 100 تریلیون دلار نیاز دارد که باید در سه دهه آینده پرداخت شود.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، کشورهای شرکت کننده در اجلاس اقلیمی گلاسکو روز 5 شنبه تمرکز خود را بر کنار گذاشتن سوخت های فسیلی از اقتصاد جهانی متمرکز خواهند کرد و قرار است تعهد دهند که میزان تولید و مصرف نفت، گاز و زغال سنگ را تحت کنترل درآورند.

بر این اساس قرار است بر سر تسریع گذار انرژی به انرژی های پاکی تمرکز کنند که دانشمندان و رهبران جهان می گویند این انرژی ها برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه ای و اجتناب از اثرات مخرب تغییرات اقلیم ضروری است.

با این حال این تعهدات اختلافاتی را بین کشورهای ثروتمندی که خواستار گذار از سوخت های کثیف انقلاب صنعتی هستند و کشورهای فقیر در حال توسعه ای که به زغال سنگ و دیگر سوخت های فسیلی وابسته هستند پدید اورده است.

انتظار می رود در COP26 کشورهایی نظیر لهستان، ویتنام، شیلی و دیگر کشورها متعهد شوند تولید برق زغال سنگی را کنار گذارند و ساخت نیروگاه های زغال سنگی را متوقف کنند.

با این حال مشخص نیست که کشورهایی نظیر چین، هند، اندونزی و ترکیه چطور راضی خواهند شد زغال سنگ را کنار گذارند درحالی که در حال حاضر هم کلی برنامه برای ایجاد نیروگاه های جدید دارند.

A tug boat pulls a coal barge along the Mahakam River in Samarinda, East Kalimantan province, Indonesia, March 2, 2016. REUTERS

در ماه سپتامبر چین اعلام کرده بود که سرمایه گذاری بر نیروگاههای زغال سنگ سوز در خارج از این کشور را متوقف خواهد کرد اما این تعهد شامل نیروگاه های داخلی نمی شد.

دست کم 19 کشور برنامه ریزی کرده اند برای تامین مالی پروژه های سوخت های فسیلی را در خارج کشور خود تا انتهای سال اینده متوقف کنند.

کشورهای بیشتری هم متعهد شده اند که به اتحاد بدون نفت و گاز (Beyond Oil and Gas Alliance) که دانمارک و کاستاریکا آن را هدایت می کنند بپیوندند. این اتحاد اعضای خود را مجبور می کند تا تولید سوخت های فسیلی را در داخل مرزهای خود متوقف کنند اما رسما تا هفته آینده این اتحاد راه اندازی نخواهد شد.

عمده هدف COP26 اطمینان از تعهد جهانی برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه ای به ویژه از سوی سوخت هایی مثل زغال سنگ، نفت و گاز است به مقداری که برای محدود سازی افزایش دمای کره زمین به 1.5 درجه سانتی گراد کافی باشد.

اما اینکه قرار است چطور به این تعهد جامه عمل پوشانده شود هنوز مشخص نیست.

A man stands on a boat as coal barges queue to be pulled along Mahakam river in Samarinda, East Kalimantan province, Indonesia, August 31, 2019. Picture taken August 31, 2019. REUTERS

در حال حاضر 37 درصد برق تولیدی جهان از زغال سنگ به دست می آید و این تولید برق به ویژه در کشورهای آفریقای جنوبی، لهستان و هند بیشتر است.

مارک کارنی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور اقلیمی می گوید رسیدن به این اهداف اقلیمی هزینه ای برابر با 100 تریلیون دلار دارد که باید در سه دهه آینده پرداخت شود.

روز چهارشنبه بانک ها، بیمه‌گران و سرمایه گذارانی با 130 تریلیون دلار منابع مالی متعهد شدند به مقابله با تغییرات اقلیم بپردازند.

رهبران جهان این هفته برای جلوگیری از جنگل زدایی تا انتهای این قرن قول و قرارهایی دادند و اینکه انتشارات گازهای گلخانه ای را کاهش دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن