برنامه جهانی زمانبندی تردد کشتیها بهبود یافته است
با وجود ادامه روند تاخیرها در تخلیه و بارگیری کالا در بنادر جهان، تردد کشتیهای کانتینری در سه ماهه گذشته تا حدودی بهبود پیدا کرده است.
به گزارش مریتایم اگزکتیو، جدیدترین آمار حاکی از روند بهبود در برنامه زمانبندی تردد کشتی های کانتینری بهرغم تداوم تاخیر تخلیه و بارگیری کالا در برخی بنادر و تأثیرات محدودیتهای مرتبط با کووید ۱۹ در شانگهای، بزرگترین بندر کانتینری جهان در سال ۲۰۲۲ است.
داده های جدید شرکت تحلیلی Sea-Intelligence در گزارش ماهانه عملکرد جهانی لاینر نشان می دهد که برای سومین ماه متوالی برنامه زمانبندی تردد کشتی ها بهبود یافته و به میانگین کل سال ۲۰۲۱ بازگشته است.
آلن مورفی؛ مدیر عامل Sea-Intelligence در این خصوص گفت: برنامه زمانبندی تردد کشتی ها به آرامی و ماه به ماه رو به بهبود است. دادهها نشان میدهد که کمی بیش از یک سوم (۳۵,۹ درصد) از تمام کشتیهای کانتینری که در ۳۴ مسیر تجاری مختلف که توسط تحلیلگران ردیابی شدهاند، طبق برنامه زمانبندی شده خود تردد کرده اند که میانگین ثبات برنامه را برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۳۳.۵ درصد رسانده است.
مورفی خاطرنشان کرد: با وجود ثبت بالاترین میزان ثبات برنامه زمانبندی در سال ۲۰۲۲ تاکنون، امتیاز مارس ۲۰۲۲ هنوز کمی پایینتر از سطح ۲۰۲۱ است. میانگین برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ ۳۶,۵ درصد بوده است.
۱۴ شرکت بزرگ کشتیرانی، سود ماهانه بالاتری را نسبت به فوریه گزارش کرده اند. با این حال، بر اساس مقایسه سال به سال، آنها تقریباً ۱۰ درصد از مارس ۲۰۲۱ کاهش سودآوری داشته اند. آمارها نشان می دهد که ثبات برنامه زمانبندی تردد کشتی های ۱۱ شرکت از ۱۴ شرکت بزرگ کاهش داشته است و تنها شرکت های مرسک، هامبورگ سوود و اورگرین توانستند پیشرفتهای جزئی در مقایسه سال به سال داشته باشند.
مرسک با ثبات ۵۰ درصدی برنامه تردد کشتی های خودهمچنان در صنعت حمل و نقل دریایی پیشرو است در حالی که Hamburg Süd با ۴۵ درصد ثبات برنامه تردد در جایگاه دوم قرار دارد.
بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، Sea-Intelligence همچنین برای سومین ماه متوالی کاهش میانگین تاخیر کشتی ها در تخلیه و بارگیری را گزارش کرده است. از ابتدای سال ۲۰۲۲، میانگین تاخیر تقریباً سه چهارم شبانه روز کاهش یافته، اما در ۷,۲۵ روز باقی مانده است.