برنامه های 5 ساله چین؛ راهی به سوی انتشارات بیشتر

تحلیلگران محیط زیستی می گویند برنامه ای که چین برای 5 سال آینده خود تحت عنوان برنامه های 5 ساله توسعه اقتصادی تدارک دیده است به افزایش شدید تولید گازهای گلخانه ای منجر خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» از گاردین، چهاردهمین برنامه 5 ساله چین روز جمعه منتشر شد.

در این برنامه اهداف دولت چین به عنوان بزرگترین منتشر کننده گازهای گلخانه ای به تفضیل مشخص شده است که در سال 2060 قرار است به انتشارات صفر برسد.

بر اساس اهدافی که ژی ژیایی پینگ، رئیس جمهور چین، مشخص کرده است این کشور باید تا سال 2030 به پیک انتشارات خود برسد.

بین سال های 2021 تا 2025 چین باید شدت انرژی خود را تا 18 درصد کاهش دهد. اما این هدف می تواند سالانه یک درصد به میزان انتشارات چین بیفزاید.

بر اساس اهداف انرژی در چین، 20 درصد از سبد انرژی این کشور به سوخت های غیر فسیلی اختصاص خواهد یافت، یعنی بخش بزرگی از سبد انرژی چین می تواند به صنایع زغال سنگ اختصاص یابد.

تحلیل گر اقتصادی مرکز تحقیقات محیط زیستی دراورلد می گوید «در 5 سال اولی که چین متعهد شد تا سال 2060 به کربن خنثی برسد، چهاردهمین برنامه 5 ساله دولت، قرار بود اهداف اقلیمی قوی تری مد نظر باشد. البته آنچه که منتشر شده است چیزی متفاوت از آنی است که گفته شده بود. سازمان ها بین المللی انتظار داشتند اهداف اقلیمی چین با پرش به جلو همراه باشد اما این اهداف حتی سینه خیز هم نمی روند».

اهداف برنامه 5 ساله چهاردهم چین برای سال 2021 رشد اقتصادی برابر با 6 درصد را پیش بینی کرده است.

مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک می گوید این اهداف باعث رشد نرخ تولید انتشارات چین خواهد شد و به جای کاهش انتشارات به افزایش سرعت این انتشارات منجر خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن