بریتیش پترولیوم و مسئله غامض روس نفت و کاهش انتشارات

آیا بریتیش پترولیوم بر اساس رابطه نزدیک مالی خود با روس نفت روسیه، می تواند به تعهدات اقلیمی خود برای کاهش انتشارات عمل کند؟

به گزارش «انرژی امروز» بریتیش پترولیوم 19.75 درصد از سهام غول نفتی روس نفت را در اختیار دارد. از سویی برنارد لونی، مدیر اجرایی بریتیش پترولیوم ماموریت دارد تا میزان تولید هیدروکربن این غول نفتی را کاهش دهد اما آیا روسیه هم این کار امکان پذیر است؟

بریتیش پترولیوم در برنامه های اقلیمی خود هیچ اشاره ای به 19.75 درصد هلدینگی که در روس‌ نفت دارد نکرده است. بر اساس اطلاعات وب سایت بی پی BP، میدان نفتی تاس یورکاخ در شرق سیبری یکی از میادینی است که بریتیش پترولیوم 20 درصد در آن سهم دارد. ایم میدان نفتی در حال حاضر روزانه 70 هزار بشکه نفت تولید می کند.انتظار می رود در سال 2021 تولید نفت اینمیدان به 100 هزار بشکه در روز برسد.

در میدان نفتی یرماک نفت‌گاز هم 40 درصد سهام متعلق به بریتیش پترولیوم است. در پروژه خارامپور هم غول بریتانیایی 49 درصد سهام دارد.

غول بریتانیایی بی پی با روس نفت در زمینه گاز هم همکاری های گسترده ای دارند. همکاری این دو در زمینه تولید گاز در روسیه و خارج از مرزهای روسیه و در زمینه تولید ال ان جی و بازاریابی آن است.

لونی از زمانی که در بریتیش پترولیوم به سمت مدیر اجرایی این شرکت رسیده است همواره از جایگزینی انرژی های سبز به جای سوخت های فسیلی صحبت کرده است اما فایننشیال تایمز در گزارشی نوشته است که این مدیر اسبق بخش اکتشاف و تولید نفت و گاز (بالادستی) بریتیش پترولیوم، جلوی دماغ خود را گرفته تا بوی گوگرد را نشنود.

با تولید روزانه 1.1 میلیون بشکه، روس نفت خود را به عنوان تولید کننده یک سوم نفت و گاز بریتیش پترولیوم مطرح کرده است.

از سال 2017 حدود 2 میلیارد دلار از طریق این شرکت نفتی روسی به سهام داران بریتیش پترولیوم پرداخت شد.

شکی نیست که بریتیش پترولیوم قصد دارد تا سال 2030 حدود 40 درصد یا 1.5 میلیون بشکه در روز از تولید انرژی فسیلی خود را کاهش دهد. اما این رقم روس نفت را در بر نمی گیرد.

در این میان اگر بریتیش پترولیوم بخواهد سهام خود در روس نفت را بفروشد برای یافتن یک مشتری دست به نقد برای پرداخت 10 میلیارد دلار با مشکل مواجه خواهد شد.

بنابراین فایننشیال تایمز معتقد است که برنامه کاهش انتشارات غول نفت و گاز بریتانیا، دست کم در روسیه جواب نمی دهد.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن