بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شبکه آبیاری شمال غرب کشور آبگیری شد

آبگیری بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شبکه آبیاری شمال غرب کشور در آذربایجان‌شرقی به طول 52 کیلومتر عملیاتی شد، پروژه‌ای که به عنوان آخرین افتتاح شهید خدمت به ثبت رسید و تحولات چشمگیری را برای منطقه شمال غرب کشور به ارمغان می‌آورد.
به گزارش «انرژی امروز» از پاون، یوسف غفارزاده  گفت: بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شبکه آبیاری شمال غرب کشور به ‌طول 52 کیلومتر برای آبیاری اراضی استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل آبگیری شد.
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: یکی از مشکلات طرح‌های توسعه منابع آب، عدم تکمیل همزمان شبکه‌های پایاب و سدهای تامین کننده آب است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در طرح خداآفرین همزمان با تکمیل و آغاز بهره‌برداری رسمی از سد قیزقلعه‌سی، آبگیری کانال اصلی خداآفرین به‌طول 52 کیلومتر انجام شد.
غفارزاده با بیان اینکه شبکه آبیاری و زهکشی خدا آفرین بزرگترین و مدرن‌ترین شبکه شمال غرب کشور است، خاطرنشان کرد: این شبکه آب مورد نیاز خود را از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد قیزقلعه‌سی تامین و در اولویت نخست 42 هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل اجرا می‌شود.
غفارزاده یادآور شد: عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین از سال ۱۳۸۳ شروع شده است که به محض دریافت اعتبارات مربوط به طرح‌های مرزی و استقرار دولت سیزدهم، پیشرفت فیزیکی مناسبی پیدا کرد و همزمان با بهره‌برداری از سد قیز‌قلعه‌سی آماده بهره‌برداری شد.
وی همچنین با اشاره به اهداف اجرای این پروژه، تاکید کرد: این شبکه با هدف استفاده بهینه و مهار آب‌های مرزی، اجرای الگوی کشت، تغییر اراضی از دیم به مزارع آبی، جلوگیری از مهاجرت عشایر، تثبیت جمعیت در نوار مرزی، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی، بهبود وضعیت اقتصادی منطقه، افزایش میزان اشتغال‌زایی در منطقه و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری در استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل اجرا می‌شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با تشریح مشخصات فنی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، گفت: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به طول بالغ بر ۱۴۴ کیلومتر اجرایی شده است که چندین باب ایستگاه پمپاژ، پست برق، خطوط نیرورسانی دارد.
وی خاطرنشان کرد: احداث شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب سد قیزقلعه سی در استان‏‌های آذربایجان ‏شرقی و اردبیل در راستای افزایش بهره‌وری آب و استفاده بهینه از منابع آب سطحی و تأمین آب موردنیاز فعاليت‌‌هاي كشاورزی به ‌عنوان يكي از تعیین‌کننده‌ترین عوامل، مطرح بوده و استفاده معقول از اين عامل متضمن رشد اقتصادی منطقه و در نهایت كشور است.
غفارزاده یادآور شد: با صنعتی شدن کشاورزی و مصرف بهینه آب در منطقه، شاهد توسعه صنعت فرآوری برای محصولات تولیدی و ایجاد ظرفیت برای احداث باغات مدرن و گلخانه و واحد پرورش دام و طیور و پرورش ماهی شده و در تغییر چهره اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی گذاشته و اثر قابل توجهی در جلوگیری از مهاجرت اهالی منطقه به شهرها خواهد داشت.
این گزارش اضافه می کند، سد قیز قلعه‌سی در 30 خرداد سال‌جاری آخرین پروژه افتتاح شده توسط رئیس جمهور فقید شهید آیت الله رئیسی و الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در مرز مشترک ایران و آذربایجان است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن