بلومبرگ: ایران ۹۳ میلیون بشکه نفت بر روی دریا دارد

شرکت ردگیری کشتی کپلر برآورد کرد حدود ۹۳ میلیون بشکه نفت و میعانات ایران در کشتی‌هایی در خلیج فارس و در سواحل سنگاپور و نزدیک به چین، نگهداری می‌شوند.

به گزارش بلومبرگ، پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات هسته‌ای، توجهات را به ذخایر نفت قابل توجه ایران و امکان صادرات فوری آنها به مصرف‌کنندگان در صورت دستیابی به توافق نهایی، معطوف کرده است.

شرکت ردگیری کشتی کپلر برآورد کرد حدود ۹۳ میلیون بشکه نفت و میعانات ایران در کشتی‌هایی در خلیج فارس و در سواحل سنگاپور و نزدیک به چین، نگهداری می‌شوند. شرکت ورتکسا میزان نفت ذخایر شناور را ۶۰ تا ۷۰ میلیون بشکه برآورد می‌کند. همچنین نفت در حجم‌های کوچکتر، در مخازن ساحلی وجود دارد.

جان دریسکول، استراتژیست ارشد شرکت جی تی دی پاور کامپنیز در این باره گفت: ایران ذخایر شناور قابل توجهی دارد که می‌توانند فورا وارد بازار شوند. با این حال مشخص کردن پوشش بیمه و نقاط تحویل، اندکی زمان خواهد برد.

احتمال بازگشت نفت ایران به بازار جهانی در صورت رفع تحریم‌های آمریکا، برای معامله‌گران نفت پس از موضوع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت روسیه، در درجه دوم اهمیت قرار دارد. خریداران با شمارش معکوس برای آغاز تشدید محدودیت‌های اتحادیه اروپا برای واردات نفت روسیه از دسامبر، کلنجار می‌روند. همچنین فروش نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا که توسط دولت بایدن به مدت شش ماه اجرا می‌شود، در اکتبر به پایان می‌رسد.

احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای نفت جهان، در هفته‌های اخیر باعث کاهش بهای معاملات آتی شده و سیگنال‌های مربوط به کمبود عرضه از مناطق دیگر را تا حدودی جبران کرده است.

طبق برآورد شرکت ورلد واید پاور، ذخایر نفت شناور ایران با عرضه روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی قابل مقایسه است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مدت شش ماه، حدود ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک این کشور برداشت کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، از زمانی که دولت ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، معافیت از تحریمها برای واردات نفت ایران را برای مشتریان این کشور تمدید نکرد، برآوردهای مختلفی از میزان صادرات روزانه نفت ایران وجود دارد و چین بزرگترین مشتری نفت ایران مانده است.

به گفته جان دریسکول، ایران می‌تواند خلا بر جای مانده از تحریم نفت روسیه در اروپا را در اسپانیا، ایتالیا، یونان و حتی ترکیه پر کند و همچنین سهم بازارش را در آسیا حتی با وجود پیشنهادهای جذابی که برای خریداران این منطقه وجود دارد، پس بگیرد.

طبق آمار کپلر، در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، اروپا به ترتیب ۷۴۸ هزار بشکه و ۵۲۸ هزار بشکه نفت ایران را مصرف کرد در حالی که آسیا به ترتیب، ۱.۲ میلیون و حدود یک میلیون بشکه نفت ایران را دریافت کرد.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن