بهبود بازار نفت در انتظار بازگشت پروازهای بین المللی
در 12 تا 24 ماه آینده مسافرت های تجاری بسیار آرام تر از مسافرت های تفریحی بهبود می یابند
با ادامه محدودیتهای مسافرتی که دولت ها وضع کرده اند و ادامه اجتناب مردم از مسافرتهای هوایی، تقاضا برای سوخت جت هم بدترین آسیبها را از شیوع پاندمی کرونا دیده است. همین امر باعث شده است بهبود بازارهای نفت به این راحتی امکان پذیر نباشد.
به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، مشکلات مربوط به بازار سوخت جت بیان گر ضربهای است پالایشگران نفت دیده اند.
این سوخت جت است که به افزایش سود پالایشگران نفتی کمک می کند اما حالا این سود به کمترین حد خود در یک دهه گذشته رسیده است و تقاضای نفت خام پالایشگاه ها را نیز کاهش داده است.
اگرقرار باشد سود پالایشگاه ها افزایش یابد و قیمت نفت بهبود بیابد باید به فکر افزایش تعداد سفرهای هوایی بین المللی بود.
با این حال هنوز هم امکان بازگشت تعداد زیاد سفرهای بین المللی با مسیرهای طولانی نسبت به چند ماه گذشته کم است. پاندمی کرونا هم نه فقط خیال کم شدن ندارد که باز هم موج دوم و سوم آن در بسیاری از نقاط دنیا آغاز شده است.
بنابراین تغییر وضعیت مصرف سوخت جت و بالا رفتن حاشیه سود پالایشگاه ها و قیمت نفت به فاکتورهای زیر بستگی دارد:
1- یا باید واکسنی موثر برای کووید 19 تولید شود؛
2- روش هایی جایگزین برای بیماری های عفونی یافت شود (آزمایش های سریع یا بهبود ردیابی بیماری یا قرنطینه)؛
3- محدودیت های سفرهای هوایی با یا بدون واکسیناسیون برداشته شود.
تاکنون قرنطینه ها و دیگر روش های کنترل بیماری بیشتر بر روی مسافرت ها در سطح کشورها و قاره ها فقط برای مسافران و نه کالاها اجرا شد.
بنابراین مسافرتهای هوایی بیشترین آسیب را دیده اند و در این بین مسافرت های مسافت های طولانی هم تاثیر بسیار بدتری را تجربه کرده اند.
بر اساس اعلام سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی، تُن در کیلومتر پروازهای هوایی در ماه ژوئن فقط 18 درصد کاهش یافت در حالی که درآمد مسافرتی بر کیلومتر با کاهش 87 درصدی مواجه بود.
در هنگ کنگ، در ماه آگوست حجم محمولههای هوایی فقط 2 درصد کاهش یافت در حالی که تعداد مسافرها 99 درصد کاهش نشان داد.
کشورهایی که بازار بزرگ مسافرت های هوایی داخلی هستند مثل ایالات متحده و چین، در مقایسه با کشورهای وابسته به مسافرت های هوایی بین المللی مثل بریتانیا، قابلیت های بیشتری برای بهبود بازار نشان داده اند. به طوری که در دوم سپتامبر هم IEA در گزارشی اعلام کرده بود که تقاضا برای سوخت جت در ایالات متحده، بسیار سریع تر از دیگر نقاط دنیا در حال بهبود است.
بر اساس اعلام اداره امار چین، در ماه آگوست و نسبت به سال گذشته در همین زمان مسافرت های هوایی چین بر پایه تعداد مسافر در کیلومتر پرواز تا 40 درصد کاهش یافت.
در مقابل در بریتانیا فرودگاه هیترو اعلام کرد که تعداد مسافران این فرودگاه در ماه آگوست در پروازهای داخلی و کوتاه مدت در اروپا 69 درصد و در پروازهای طولانی مدت خارج از اروپا تا 92 درصد کاهش یافته است.
از سویی مسافرت های تجاری بیشتر از مسافرت های گردشگری دچار آسیب شده اند چون کنفرانس های بسیاری لغو شد و همکاری های تجاری در دوره قرنطینه به شدت کاهش یافت.
متخصصان امر بر این باورند در 12 تا 24 ماه آینده مسافرت های تجاری بسیار آرام تر از مسافرت های تفریحی بهبود می یابند.
از سویی احتمالات مربوط به ورشکستگی شرکت ها هم مدیران را برآن داشته تا هزینه های خود حتی زمانی که قرنطینه ها برداشته شده است کنترل کنند و پروازهای غیرضروری را کنسل کنند.
مصرف سوخت جت
بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم در ژوئن سال 2020؛ در سال 2019 متوسط مصرف جهانی سوخت جت حدود 8 میلیون بشکه در روز بود، یعنی 8 درصد از مصرف جهانی نفت دنیا.
این بخش یکی از سریع الرشدترین بخش های مصرف کننده نفت دنیا در چند دهه گذشته بوده به طوری که میزان رشد مصرف سوخت بخش هوایی بین سال های 2009 تا 2019 تقریبا 2.7 درصد در سال بوده در حالی که دیگر بخش های تولید کننده نفتی در همین بازه زمانی 1.6 درصد رشد کردند.
در سال 2019، سوخت جت 22 درصد از کل مصرف محصولات میان دستی پالایشی را از آن خود کرده بود؛ این گروه دربرگیرنده گازوئیل، نفت حرارتی، بنزین و نفت سفید است و کل مقدار آن به 36 میلیون بشکه در روز می رسد.
شیوع پاندمی کرونا میزان مصرف این محصولات را تا نصف کاهش داد. بر اساس داده های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، حتی اگر مصارف داخلی را هم حساب کنیم در ایالات متحده میزان مصرف سوخت جت هنوز در مقایسه با سال گذشته 55 درصد کاهش دارد.