بهره بردارى از پايانه زیرزمینی قطارهای شهری؛ نيمه دوم سال جارى
عملیات اجرایى این پايانه با ۶۵ درصد پیشرفت در جریان است
على امام از بهره بردارى از تنها پايانه زیرزمینى قطارهاى شهرى در کشور با نام «پايانه اكباتان» در غربى ترین نقطه خط ۴ متروى تهران تا نيمه دوم سال جارى خبر داد و گفت: عملیات اجرایى ساخت این پايانه با ۶۵ درصد پیشرفت در جریان است.
علی امام مدیرعامل این شرکت با اعلام خبر بهره برداری از پايانه اکباتان در نیمه دوم سال جاری خبر داد و عنوان كرد: اين پايانه در غربی ترین نقطه خط ۴ متروی تهران و در محدوده شهرک اکباتان واقع شده است.
امام با اشاره به این که مساحت پايانه اکباتان حدود 70 هزار مترمربع است، خاطرنشان کرد: اين پايانه اولین و تنها پايانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور است و قابلیت پذیرش ۲۰ رام قطار را دارد.
مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اين كه عملیات اجرایی ساخت پايانه اكباتان با ۶۵ درصد پیشرفت در جریان است، افزود: با توجه به اینکه این پايانه در محدوده مسکونی شهرک اکباتان ساخته می شود، ساخت آن به صورت زیرزمینی کمترین مزاحمت را برای اهالی منطقه و کمترین آسیب را برای منظر شهری دارد. همچنين سقف آن به گونهای طراحی شده که پس از اتمام عملیات اجرایی امکان خاکریزی و ایجاد فضای سبز بر روی پايانه وجود دارد .
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) عنوان کرد: در این پايانه ۲۰ خط ريلي تعبیه می شود که 9 خط آن دارای چاله سرویس برای بررسی های دوره ای و سرویس های سبک قطارها است. همچنين از نکات بارز طراحی و اجرای سازه پايانه اکباتان امکان ایجاد دهانه های بزرگ به ابعاد ۳۷ متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و امکان ایجاد انشعاب هاي مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۰ خط ریلی تعبیه شده در این پايانه است.
او در پایان خاطرنشان کرد: برآورد هزینه عملیات اجرایی در بخش ساختمانی پايانه اكباتان حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است كه در حال حاضر نيمي از اين مبلغ هزينه شده است.