بهره برداری از ۴۹ سد در دولت یازدهم و دوازدهم

سد نهب دارای ۱۲۰ میلیون مترمکعب مخزن و بزرگتر از سد لتیان تهران است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: تاکنون در این دولت ۴۹ سد به بهره برداری رسیده است و تا پایان کار آن ۶ سد دیگر نیز به مرحله بهره برداری و آبگیری می‌رسد.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایرنا،قاسم تقی زاده خامسی روز سه شنبه در مراسم افتتاح سد نهب تاکستان که از طریق ارتباط تصویری با حضور رییس جمهوری انجام شد،افزود: سد نهب با ۴۶ متر ارتفاع و ۲ هزار و ۱۵۶ متر طول تاج دارای ۱۲۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن است.

وی افزود: سد نهب اولین سد مخزنی استان قزوین است که ۸۵ درصد آن در همین دولت ساخته شده است و در سال جاری با دستور رییس جمهوری ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار به شرط اینکه در پایان سال آبگیری شود به آن اختصاص یافت.

تقی زاده گفت: سد نهب دارای ۱۲۰ میلیون مترمکعب مخزن و بزرگتر از سد لتیان تهران بوده و بر روی یک رودخانه کاملا وحشی ساخته شده است.

وی اضافه کرد: سیلاب های این منطقه همیشه چهار شهر زیر سد را تهدید می کرده و چون رودخانه سیلابی بوده است کشاورزان نمی توانستند از آب آن بهره ببرند اما با ساخت این سد مشکلات یاد شده مرتفع می شود.

این مسوول گفت: با ساخت این سد کشاورزان می توانند از سد به صورت تنظیمی آب دریافت کنند و حدود ۹۰ چاه که در اختیار کشاورزی است به سمت آب این سد هدایت می شود.

وی اضافه کرد: از حدود یک هفته گذشته آبگیری سد نهب آغاز شده است و هم اکنون ۱۰ میلیون متر مکعب در پشت این سد آب وجود دارد.

تقی زاده خاطر نشان کرد: مزایای اصلی سد این است که می‌توانیم سیلاب های مخرب این منطقه را مدیریت کنیم و از ورود خسارات سیلاب جلوگیری نماییم.

وی اضافه کرد: در این طرح، شبکه اصلی به طول ۲۵ کیلومتر طراحی شده که ۱۷ کیلومتر آن ساخته شده است و مابقی سال آینده ساخته می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن