بهینه سازی مصرف انرژی ارزشی 2.5 برابری نسبت به کاهش مستقیم مصرف دارد
مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: متأسفانه کشور ما در بحث انرژی، مدیریت بسیار ناکارآمدی دارد و بررسیهای اقتصادی نشان میدهد که ما سالانه چندین میلیارد دلار صرف یارانه پنهان انرژی میکنیم و این، هزینه فرصتی هست که بابت انرژی میپردازیم و متأسفانه در بخشهای غیرمولد مصرف میشود.
به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی گاز ایران، حسینعلی محمدحسینی در گفتوگو با رادیو اقتصاد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: در این حوزه، قوانین بسیار خوبی به تصویب رسیده که با سرمشق قرار دادن مکانیزمهای بهروز دنیا، میتوان مدیریت مصرف را پیادهسازی و آن را به نحو مؤثری به انجام رساند.
وی ادامه داد: به اعتقاد من، یکی از مشکلات اصلی ما در کشور و در حال حاضر در این حوزه، قیمتهای پایین حاملهای انرژی مخصوصاً گاز طبیعی است؛ یعنی منبعی که جزو ذخایر بین نسلی ماست، به همین راحتی میسوزد و بدون مدیریت مصرف، به هدر میرود.
محمدحسینی با بیان این که ما باید قدر این نعمت خدادادی را بدانیم، افزود: وقتی قیمت انرژی پایین است، مقوله ارتقای بهرهوری انرژی دیگر چندان مهم نیست و بحثهای مربوط به سرمایهگذاری در این حوزه، توجیهپذیری اقتصادی ندارد.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران استفاده از هر دو مکانیزم قیمتی و غیرقیمتی را در این راستا توصیه کرد و گفت: مهم است که بدانیم، مکانیزم قیمتی تمام مردم را درگیر این افزایش قیمت نخواهد کرد، بلکه باید بخشهایی را هدفگذاری کرد که بیش از معیارهای مصرف، گاز مصرف میکنند.
وی در ادامه، اظهار داشت: این در حالی است که سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف نیز که سال ۸۹ از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) ابلاغ شد نیز بر این مساله تأکید دارد که باید مجموعه متعادلی از سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی را داشته باشیم که بتوانیم بحث مصرف را مدیریت کنیم.
محمدحسینی با اشاره به این که بحث بهرهوری و رعایت معیار مصرف در حوزه صنعت باید مد نظر ما باشد، تأکید کرد: ما باید در بخشهای صنعتی خود، ممیزی انرژی انجام دهیم که ببینیم واقعاً سهم انرژی در هزینه- تولید ما به چه صورت است و بتوانیم با ارتقای فناوری، شدت انرژی را در این حوزهها کاهش دهیم.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که بحث بازار بهینهسازی، پتانسیل بسیار زیادی برای استفاده از ظرفیتهایی که در کشور ما واقعاً چندان مورد استفاده قرار نگرفته، دارد، تصریح کرد: ما بسیاری از شرکتهای دانشبنیان با جوانان مستعدی را در اختیار داریم که میتوانند از کارهای انجامشده بهروز دنیا مانند بحثهای هوشمندسازی کنتورها، تحلیل دیتا، اینترنت اشیاء و مسایلی از این دست که ابزارهای بازار بهینهسازی در دنیا هستند، استفاده کنند.
وی بازار بهینهسازی را بازاری با پتانسیل بالا برای سودآوری عنوان کرد و گفت: بر این باورم که بحث بهینهسازی باید بصورت متمرکز زیر نظر بالاترین مقام اجرایی کشور دنبال شود تا ارزش 2.5 برابری منافع چندگانه آن نسبت به کاهش مستقیم مصرف بر همگان روشن شود؛ چراکه اصولاً بحث بهینهسازی یک بحث فرابخشی و بین بخشی است و یکجا اتفاق نمیافتد.
محمدحسینی در پایان، اظهار داشت: سرمایهگذاری در حوزههای مرتبط با بهینهسازی از محل تغییر تعرفههای حامل انرژی و هوشمندسازی ابزارهای کنترلی، یکی از راهکارهای بسیار مفید در این زمینه است که باید روی آن کار شود.