به دنبال سوآپ نفت با قزاقستان هستیم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در زمینه فعال‌سازی ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی با کشورهای پیرامونی خصوصاً در حوزه کمیسیون‌های مشترک اقتصادی فی‌مابین توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از ایسنا، مهدی صفری با بیان اینکه در راستای سیاست دولت سیزدهم در زمینه همکاری با کشورهای همسایه در سه ماهه گذشته علاوه‌ بر بحث کریدور، تجارت و صدور خدمات فنی و مهندسی یکی از مسائل مهم، بحث کمیسیون‌های مشترک بوده است، گفت‌: در این مدت شاهد برگزاری نشست‌ کمیسیون‌های مشترک با برخی از کشورها بودیم که در ماه گذشته سه کمیسیون و در ماه جاری نیز سه کمیسیون مشترک دیگر برگزار شد، از جمله کمیسیون مشترک با عمان که نتایج بسیار خوبی در زمینه همکاری‌های مالی، تجارت، صادرات و واردات و خدمات فنی و مهندسی به همراه داشت و دو کمیسیون دیگر نیز با ازبکستان و قزاقستان تشکیل شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان، با بیان اینکه قزاقستان کشور بسیار استراتژیکی برای ما است، بویژه اینکه در مسیر ریل قطاری است که از چین به ازبکستان، ترکمنستان و از طریق ایران به سمت ترکیه می‌رود، تصریح کرد: ما در حال کار کردن روی این بحث هستیم تا با یک مسیر گمرک سبز کالاهای ترانزیت از مسیر ایران جریان پیدا کند.

 اهمیت قزاقستان در دیپلماسی اقتصادی ایران

صفری همچنین در ارائه توضیحات در مورد کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار شده با قزاقستان گفت: در کمیسیون مشترک با قزاقستان حدود 54 نفر در سطح معاونان نخست‌وزیر، سه وزیر و چند معاون وزیر شرکت کرده‌اند. میزبان آنها وزارت جهاد کشاورزی بوده است و اسناد بسیار مهمی را امضا کرده‌اند. امیدواریم بتوانیم در مورد سوآپ نفت که کار بسیار مثبتی بوده و متأسفانه چند سالی قطع شده است به نتیجه برسیم.

وی تأکید کرد: امیدواریم در زمینه همکاری‌های تجاری و صدور خدمات مهندسی، بتوانیم پروژه‌های بزرگی را با کشور قزاقستان داشته باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان این که من مطمئن هستم بعد از این کمیسیون مشترک، ما رشد بسیار خوبی را در زمینه تجارت خواهیم داشت، گفت‌: الان تقریباً رقم تجارت ما با قزاقستان حدود یک میلیارد است که می‌تواند بزودی به دو الی سه میلیارد برسد.

وی ادامه داد: در جلسات برگزار شده در اتاق بازرگانی، خوشبختانه معاون نخست‌وزیر طرف مقابل و وزیر کشاورزی ما شرکت کردند.

 کریدور شمال-جنوب احیا می‌شود

صفری در مورد برگزاری کمیسیون مشترک  با ازبکستان نیز اظهار کرد: در خصوص ازبکستان هم هیأتی حدود ۶۰ نفره در سطح معاون نخست‌وزیر ازبکستان برای شرکت در این نشست به ایران آمدند که طرف مقابل آن وزارت صمت بود و توافقنامه‌های بسیار خوبی امضا کردند. مهم‌تر از همه، توافقنامه مربوط به مسائل سرمایه‌گذاری است.

صفری با بیان اینکه ازبکستان در منطقه آسیای مرکزی کشوری است که بیشترین جمعیت را دارد، ادامه داد: جمعیت این کشور از قزاقستان با مساحت 7. 2 میلیون کیلومتر مربع، بیشتر است. ترانزیت، صادرات- واردات، محصولات نفتی و… می‌تواند از طریق مسیر ریلی شکل بگیرد و مهم‌تر از همه اینکه این کشورها در خشکی محصور هستند و به دریا راه ندارند، بنابراین در حال حاضر در چابهار و بندرعباس زمین گرفته‌اند که بتوانند انبارهای خود را ایجاد کنند تا مسیر کریدور شمال – جنوب را شکل دهند.

این‌ دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: در 4 ماه اخیر بیش از شش کمیسیون مشترک برگزار شده است و بزودی کمیسیون مشترک آذربایجان و پاکستان را خواهیم داشت.

روابط اقتصادی با قطر چند برابر می‌شود

صفری در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به قطر اظهار کرد: در این سفر بحث‌های مهمی بخصوص در مورد بحث گردشگری برای جام جهانی۲۰۲۲ قطر مطرح شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در این سفر برخی از مقامات مربوطه در این زمینه همراه رئیس جمهور بودند تا در زمینه گردشگری با مقامات قطری صحبت کنند تا در زمان حضور طرفدارهای تیم‌ها در قطر، آنها بتوانند به شیراز و اصفهان نیز بیایند. هواپیمایی کشوری نیز گفته است که توافق‌های خوبی کرده است تا بتواند پرواز‌های زیادی به کیش و قشم و استان‌های دیگر انجام دهد.

صفری افزود: امیدواریم بتوانیم از این فرصت استفاده کرده و روابط اقتصادی خودمان را با قطر به چند برابر برسانیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن