بیمه مشتركان برق، تلاش صنعت برق برای جبران خسارات وارده به مردم در اثر اتفاقات شبكه
برق دزدی ها باعث ايجاد نوسان در شبكه می شود

هموطنان میتوانند از طریق سامانه بیمه مشتركان برق، نسبت به ثبت درخواستها و خسارتهای مالی، جانی و نقص عضو ناشی از حوادث شبكه برق اقدام كنند كه پس از بررسی، ارزیابی و انتخاب بیمهگر در فرایند مناقصه، نسبت به پرداخت خسارت توسط شركت بیمهگر، اقدام میشود.
بهگزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، سخنگوی صنعت برق با بیان این مطلب گفت: صنعت برق از سال 91 تاكنون در تلاش برای جبران بخشی از خسارتهای وارده به مردم كه در اثر اتفاقات شبكه رخ میدهد، بوده است.
مصطفی رجبی مشهدی با بیان این كه بر اساس قانون رقمی معادل 100 تومان در ماه از مشتركان شهری و 50 تومان در ماه از مشتركان روستایی اخذ میشود، خاطرنشان كرد: بر این اساس اگر حادثهای برای وسایل برقی رخ دهد یا خسارت جانی به افراد وارد شود، بیمه تا سقف تعیین شده در دستورالعملها، نسبت به جبران آن اقدام میكند.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعملهای ابلاغی برای خسارت تجهیزات حداكثر 121 میلیون و 280 هزار ریال، آتش سوزی و انفجار حداكثر چهار میلیارد و 169 میلیون ریال، غرامت فوت حداكثر چهار میلیارد و 548 میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداكثر سه میلیارد و 32 میلیون ریال و هزینه پزشكی حداكثر سه میلیارد و 221 میلیون و 500 هزار ریال به آسیب دیدگان تعلق میگیرد.
رجبی مشهدی با اشاره به این كه شركت توانیر به نمایندگی از همه شركتهای توزیع نیروی برق كشور نسبت به انتخاب شركت بیمهگر اقدام میكند، خاطرنشان كرد: برگزاری مناقصه جهت انتخاب شركت بیمهگر، پس از ابلاغ قانون بودجه و ترتیبات مناقصه با توجه به حساسیت موضوع كه حقوق مردم را دربر میگیرد، پس از تهیه اسناد و جزئیات مناقصه، انجام میشود.
وی با بیان اینکه این روند در صورتی كه نیاز به تمدید نباشد، 45 روز به طول میانجامد، گفت: با توجه به شرایط مورد اشاره و زمانی كه انتخاب شركت بیمهگر نیاز دارد كه گاه تا نیمه سال نیز به طول میانجامد، صنعت برق به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مشتركان، نسبت به راه اندازی سامانه بیمه مشتركان به آدرس http://bime.tavanir.org.ir اقدام كرده است.
سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: از طریق این سامانه هموطنان میتوانند نسبت به ثبت درخواستها و خسارتهای مالی، جانی و نقص عضو ناشی از حوادث شبكه برق اقدام كنند كه پس از بررسی، ارزیابی و انتخاب بیمه گر در فرایند مناقصه، نسبت به پرداخت خسارت توسط شركت بیمهگر، اقدام میشود.
نگهداری شبكههای داخلی منازل به عهده مشتركان است
سخنگوی صنعت برق با بیان این كه 98 درصد از خسارات در حوزه برق مربوط به نوسانات و خسارات ناشی از تجهیزات برقی و بقیه موارد مربوط به نقص عضو و انفجار است، تاكید كرد: نكات ایمنی از سوی مشتركان باید جدی گرفته شود و در صورت فرسودگی شبكه برق، با كمك افراد متخصص نسبت به رفع فرسودگی اقدام و از بروز خسارت و تلفات جانی و مالی جلوگیری كنند.
رجبی مشهدی همچنین با تاكید براین كه نگهداری شبكههای داخلی منازل و ساختمانها به عهده مشتركان است و آنها مالك كنتور و شبكههای داخلی ساختمان هستند، به همه مشترکان برق توصیه كرد: نسبت به رسیدگی و بررسی شبكههای داخلی ساختمان توسط متخصصان و كارشناسان خبره اقدام و همچنین از دستگاههای محافظ برای وسایل برقی استفاده كنند.
برق دزدیها باعث ایجاد نوسان در شبكه میشود
وی در عین حال برخی اتفاقات شبكه را نیز ناشی از استفاده های غیرمجاز از برق عنوان كرد و گفت: استفادههای غیرمجاز از برق(برق دزدی) باعث ایجاد نوسان در شبكههای برق میشود و همین امر ممكن است به وسایل مشتركان آسیب وارد كند كه در این زمینه از همه مردم درخواست داریم در صورت مشاهده چنین مواردی، از طریق شماره تلفن 121 اداره برق منطقه خود را در جریان قرار دهند.



