تا 2030 حجم زباله های الکترونیکی دنیا به 75 میلیون تن می رسد

دورریز 57 میلیارد دلار مواد فلزی زباله های الکتریکی در 2019

گزارش های جدید می گویند زباله های الکترونیکی دنیا حالا تبدیل به مشکل بزرگی برای کشورهای مختلف شده اند. محققان از تولید 75 میلیون تن زباله الکترونیکی تا سال 2030 خبر می دهند.

به گزارش «انرژی امروز» از ژورنال ساینس نیوز، بر اساس آمار و ارقام  Global E-Waste Monitor 2020 در سال 2014، در سراسر دنیا حدود 44.4 میلیون تن متریک زباله الکترونیکی، شامل باتری، لپ تاپ، گوشی های هوشمند و تلوزیون، تولید شد. تا سال 2030 این رقم به 74.7 میلیون تن خواهد رسید. این میزان زباله تقریبا هشت برابر وزن سد سه دره (Three Gorges Dam) چین خواهد بود.

این تحقیق را اتحادیه ارتباطات بین المللی سازمان ملل متحده، انجمن بین المللی زائدات جامد و دیگر گروه های فعال در زمینه زباله های الکترونیکی انجام داده اند.

از دلایل تولید این مقدار حجیم مواد زائد الکتریکی طول عمر کمتر این زائدات و مصرف تعداد زیادی از آنها اعلام شده است. و از سویی در بسیاری از نقاط دنیا این تجهیزات بازیافت نمی شوند.

از 53.6 میلیون تن زائدات الکتریکی تولید شده در سال 2019، فقط 9.3 میلیون تن، یعنی 17.4 درصد از آنها بازیافت شد.

زائدات الکترونیکی دورریخته شده حاوی مواد خطرناک هستند از جمله کادمیوم و جیوه در لپ تاپ ها و گوش های تلفن هوشمند و مواد شیمایی خنک کننده مثل کلروفلوئورکربن و هیدروکلروفلوئور کربن که احتمالا به محیط زیست هم نشت می کنند.

از سویی زباله های الکترونیکی منبع زائدات پلاستیک هستند. و همین طورعدم بازیافت این زائدات به استخراج بیشتر مواد مصرفی آنها از محیط زیست منجر می شود.

زباله های الکترونیکی حاوی مواد فلزی بسیار باارزش و قابل بازیافتی مثل آهن، مس و طلا هستند. ارزش این مواد خام در سال 2019 در زائدات دور ریخته شده الکترونیکی به 57 میلیارد دلار می رسید که فقط 10 میلیارد دلار آن بازیافت شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن