تحقیقات و فناوری بايد در خدمت حل مسائل وزارت نیرو باشد

ظرفیت‌های داخلی وزارت نیرو جوابگوی كل نیازهای پژوهشی و فناوری نخواهد بود

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: در وزارتخانه صنعتی و زیرساختی به عنوان وزارت نیرو حتی تحقیقات و فناوری آن هم باید در خدمت حل مسائلش باشد تا در نهایت منجر به ارائه خدمت بهتر به همه شهروندان شود.

به‌گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمدصالح اولیا روز سه‌شنبه در آئین گشایش جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، در خصوص برنامه‌ها و اقدام‌های حوزه تحقیقات و فناوری این وزارتخانه اظهار داشت: به لحاظ تغییر رویكردی كه از جهت جایگاه پژوهش و فناوری در حل مسائل صنعت در وزارت نیرو شاهد هستیم طبیعتا تفاوتی با دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی وجود دارد چرا كه ماموریت‌ آنها فراگیر است و چه بسا پژوهش‌هایی كه انجام می‌دهند دست‌كم در كوتاه مدت، نیاز صنعت را برطرف می‌كند.

وی افزود:‌ با این نگاه، پژوهش دیگر حوزه‌ای لوكس نخواهد بود و اثربخشی آن را هم با شاخص‌هایی كه نشان‌دهنده تاثیرگذاری در عملكرد صنعت است باید جستجو كرد. این مسئله در ارزیابی پژوهش‌های برتر امسال هم لحاظ شده است.

ظرفیت‌های داخلی وزارت نیرو جوابگوی كل نیازهای پژوهشی و فناوری نخواهد بود

اولیا گفت:‌ نگاه دیگر، ‌استفاده از تمام ظرفیت‌های كشور اعم از دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی و شركت‌های دانش‌بنیان است. طبیعتا ظرفیت‌های داخلی وزارت نیرو جوابگوی كل نیازهای پژوهشی و فناوری نخواهد بود.

وی تاكید كرد: موسسه‌های تحقیقاتی وزارت نیرو اعم از پژوهشگاه نیرو و موسسه تحقیقات آب نقش خود را باید به مدیریت فرآیند پژوهش و فناوری تغییر دهند و با استفاده از ظرفیت‌هایی كه به حد كافی در كشور خلق شده و امكان پذیر است، استفاده از این توانمندی در بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، مهمترین ماموریت آنها خواهد بود.

اولیا گفت: بحث تقاضا برای ما در وزارت نیرو بسیار كلیدی است؛ از این نظر كه زمینه ورود فناوری و شركت‌های فناوری و دانش بنیان را در صنعت فراهم كنیم. به‌واسطه این كه شاید به صورت سنتی موانع بروكراتیكی را داریم كه اجازه حضور این ایده‌های جدید را نمی‌دهد، مهمترین وظیفه ما این است كه باید زمینه ورود این فناوری‌ها را تسهیل كنیم و خوشبختانه در بخش عرضه، ظرفیت‌های مناسبی داریم.

وی همچنین افزود:‌ یك رویكرد زیست بومی هم باید به موضوع پژوهش و فناوری داشته باشیم؛ از این جهت كه بر اساس تعاملات داوطلبانه و مفیدی كه همه عناصر اكوسیستم احساس می‌كنند؛ نه به خاطر این كه بخشنامه‌ای از طرف وزیر ابلاغ شود و شركت‌ها را مكلف كند كه درصد خاصی از بودجه‌های خود را صرف تحقیقات كنند، بلكه شركت‌های ما بواقع احساس كنند كه از قبل پژوهش و فناوری ارزش افزوده‌ای را كسب و منفعت متقابلی را به دست می‌آورند و این رمز پایداری و موفقیت اكوسیستم است.

وی در عین حال اظهار داشت: خوشبختانه پروژه‌ای كه از حدود یك سال و خورده‌ای پیش آغاز شد و امروز از آن رونمایی می‌شود با این هدف راه‌اندازی شد و امید است نقطه شروع تغییر نگرش در نگاه زیست بومی به موضوع فناوری و نوآوری باشد.

اولیا افزود:‌ در این چارچوب، ‌پروژه‌ها و برنامه‌هایی شروع شده و یا در دست اقدام است. در نگاه به دانشگاه‌ها لازم است با تاكید وزیر بتوان پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی را به نحوی برنامه‌ریزی كرد كه كاملا منطبق بر نیازها باشد.

وی خاطرنشان كرد: برنامه مشترك دكترا كه به تازگی توسط وزیر نیرو ابلاغ شد بر اساس این دیدگاه بوده است كه دانشجویان دكترا به صورت تمام وقت در صنعت مستقر شوند و مشخصا موضوع مورد نیازی را به عنوان پایان نامه انتخاب كنند. این برنامه نمونه خیلی گویا از نوع روابطی است كه قرار است با دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی داشته باشیم.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: در خصوص استفاده از شركت‌های دانش بنیان برنامه‌هایی برای تسهیل فرآیند ورود آنها داریم، علاوه بر آن ایجاد زیرساخت‌ها مراكز نوآوری هم در دست اقدام قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به در دست اقدام بودن كارخانه نوآوری‌ها در وزارت نیرو گفت: مركز نوآوری اجتماعی هم تحولی است تا از ظرفیت‌های مباحث اجتماعی در زمینه نوآوری استفاده كنیم.

اولیا درباره جشنواره پژوهش و فناوری وزارات نیرو هم گفت: كارگاه‌های ما از دو روز قبل شروع شد و بر خلاف انتظار استقبال خوبی از آنها به لحاظ تعداد و كیفیت به عمل آمد. ظرفیت استفاده از این كارگاه‌ها در سراسر كشور فراهم بوده و این تجربه موفقی است.

وی همچنین اظهار داشت: این جشنواره تجربه جدیدی به لحاظ برگزاری نمایشگاه مجازی است و از جهتی دیگر، به دلیل محدودیت‌هایی كه داشتیم باعث شد به این روش روی آوریم، از طرف دیگر ظرفیت وسیعی ایجاد شد كه با اتصال دانشگاهیان، توانسته مخاطبان بیشتری را جذب کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن