تحقیق جهانی: بروز خشکسالی‌های ناگهانی تسریع شده است

محققان می‌گویند در دنیا، خشکسالی‌های ناگهانی که حتی قادر است در عرض 5 روز یک منطقه را در خشکسالی کامل فرو ببرد، حدود 3 تا 19 درصد افزایش یافته‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» خشکسالی ناگهانی هم چیزی شبیه سیل ناگهانی است، به یکباره می‌آید و هر چه در سر راه خود دارد خشک می‌کند؛ خاک در عرض چند روز تا چند هفته خشک می‌شود.

این رخ‌داد قادر است محصولات گیاهی را نابود کند و خسارات اقتصادی فراوانی به جای بگذارد.

و اخیرا در تحقیقی جدید دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که سرعت رخ داد این خشکسالی در چشم‌انداز در حال افزایش است.

محققان دانشگاه آستین تگزاس با همکاری دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ و دانشگاه تک تگزاس در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده اند که هرچند تعداد خشکسالی‌های ناگهانی در دو دهه گذشته تقریبا روندی ثابت داشته است، اما سرعت رخ داد آنها شدیدتر شده است.

در دنیا، خشکسالی‌های ناگهانی که حتی قادر است در عرض 5 روز یک منطقه را در خشکسالی کامل فرو ببرد، حدود 3 تا 19 درصد افزایش یافته‌اند.

آنها می‌گویند در مناطقی چون آسیای جنوبی، جنوب شرق آسیا و مرکز آمریکای شمالی، این نوع خشکسالی‌ها 22 تا 59 درصد افزایش یافته‌اند.

افزایش دمای کره زمین احتمالا یکی از دلایل افزایش سرعت رخ‌داد این خشکسالی‌هاست. نتایج این تحقیق بر آماده سازی جوامع برای مقابله با تاثیرات آن تاکید دارد.

خشکسالی ناگهانی رخ‌دادی است نسبتا جدید برای دانشمندان چون تجهیرات بررسی این نوع خشکسالی‌ها در دو دهه گذشته در حال توسعه هستند.

همانطور که از نام آن هم پیداست، خشکسالی ناگهانی عمری کم دارد در حد یکی دو هفته. اما وقتی چنین خشکسالی رخ می‌دهد مخصوصا در بازه زمانی رشد محصولات کشاورزی، این نوع خشکسالی‌ها می‌توانند فاجعه بار باشند.

A map of drought conditions across the United States in mid-July 2012, the peak of a flash drought that decimated crops in the Midwest. Credit Richard Heim NCEI NOAA

در سال 2012 یکی از این نوع خشکسالی‌ها در مرکز ایالات متحده با از بین بردن مزارع ذرت این منطقه 35.7 میلیارد دلار خسارت به بار آورد.

در این تحقیق دانشمندان از آنالیز داده‌های هیدرواقلیم جهانی با استفاده از اندازه‌گیری‌های رطوبت خاک از طریق تصاویر ماهواره‌ای بهره بردند و روند رخ‌داد این خشکسالی‌ها را در 21 سال گذشته بررسی کردند.

داده‌های این تحقیق نشان از آن داشت که 34 تا 46 درصد این خشکسالی‌ها در عرض 5 روز رخ داده‌اند. بقیه در عرض یک ماه؛ و به طور کلی 70 درصد از این خشکسالی‌ها عمری کمتر از نیمی از یک ماه را داشتند. اما دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سرعت رخ داد این خشکسالی‌ها به سرعت بالا می‌رود.

A young girl stands amid the freshly made graves of 70 children

دانشمندان می‌گویند رطوبت و الگوهای متغییر جوی در رخ داد خشکسالی‌های ناگهانی بسیار موثر هستند، به طور که وقتی شرایط آب و هوایی به ناگهان از حالت مرطوب به شرایط خشک تغییر می‌یابد رخ‌داد خشکسالی‌های ناگهانی هم بیشتر می‌شود.

نتایج این تحقیق در ژورنال نیچر کمیونیکیشن چاپ شده است.

متن کامل خبر را اینجا بخوانید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن