تزریق ۱۰ میلیارد دلار ارز پتروشیمی به سامانه نیما

وزیر نفت با بیان اینکه در بخش فروش محصولات پتروشیمی تا پایان دی‌ماه  بیش از ۱۰ میلیارد دلار به سامانه «نیما» تزریق شد، گفت: حوزه فروش نفت و میعانات برای تأمین کالاهای اساسی و رفع نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و واریز به سامانه نیما و ذخایر بانک مرکزی، نقش خیلی خوبی را داشته است.

به گزارش «انرژی امروز» وزیر نفت با اشاره به اینکه هیچ فرماندهی در شرایط جنگ اقتصادی برنامه‌های خود را علنی نمی‌کند، افزود: به لطف پروردگار با همت همکاران در حوزه صنعت نفت و گاز کشور و با حمایت‌های دولت به‌ویژه رئیس جمهوری و دیگر سران قوا، رقم‌های خیلی خوبی در صادرات و وصول مطالبات اتفاق افتاده که توان و قدرت چانه‌زنی دوستانمان را در وین افزایش داده است.

اوجی با بیان اینکه کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است، گفت: در حوزه نفت و گاز برنامه‌های بسیار خوبی در دست اقدام داریم.

تأمین حدود ۷۰ درصد تجهیزات این صنعت در داخل

وی با بیان اینکه گاز ترش و شیرین بالغ بر یک میلیارد مترمکعب است، افزود: سالانه ۸۴۰ میلیون مترمکعب گاز، خروجی پالایشگاه‌هاست و ظرفیت تولید نفت هم حدود ۴ میلیون بشکه و ظرفیت فروش هم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت است.

وزیر نفت توسعه میدان‌های نفتی در خشکی و دریا و در بخش پایین دست پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از سوی نیروهای متخصص داخلی این صنعت در حال انجام است، تصریح کرد: بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد نیازهای صنعتمان در تجهیزات و ادوات مورد نیاز این صنعت به کوشش فعالان این حوزه و صنعتگران و سازندگان داخلی در حال تأمین است.

عزم دولت سیزدهم برای استفاده از توان سازندگان داخلی

اوجی با بیان اینکه با بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان توانمند داخلی تجهیزات کلیدی این صنعت قرارداد بستیم، افزود: عزم این دولت و وزارت نفت این است که در پایان این چهار سال، حداکثر کالاهای مورد نیاز این صنعت در داخل تأمین شود.

وزیر نفت گفت: با جهاد دانشگاهی در برنامه سه ماهه فشرده نیازهایی که در بخش بالا و پایین دست در حوزه صنعت نفت و گاز داشتیم ۶ تا ۷ قرارداد را امضا کردیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث شرکت‌های دانش بنیان هم حدود یک هفته تا ۱۰ روز است که فراخوان دادیم و نیازهایمان را در حوزه صنعت نفت و گاز مطرح کردیم، افزود: در حوزه چاه‌های کم بازده بالغ بر ۶ تا ۷ هزار حلقه چاه نفتی و گازی داریم که به مرور زمان افت فشار و افت تولید پیدا کردند.

وزیر نفت با بیان اینکه ۷۴۰ تا ۷۵۰ چاه را شناسایی کردیم و فراخوان دادیم و شرکت‌های دانش‌بنیان حاضرند با روش‌های روز دنیا در این چاه‌ها افزایش تولید دهند، تصریح کرد: اگر با روش‌های فناورانه و دانش بنیان، افزایش تولید در چاه اتفاق بیفتد در قرارداد جدید، این شرکت‌های دانش‌بنیان طی سه تا پنج سال سهم خواهند داشت.

 

اوجی که در بحث بهینه‌سازی مشعل‌های گازسوز و ساخت کالا فراخوان دادیم و استقبال خوبی شد، گفت: بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان وام کم بهره خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از روش‌های تولید نفت و گاز ما به روش سنتی ۳۰ یا ۴۰ سال پیش در حال انجام است، افزود: با اجرای این برنامه‌ها در صنعت نفت تحول اتفاق خواهد افتاد.

امضای قرارداد برای احداث پتروپالایشگاه

وزیر نفت با بیان این که پتروپالایشگاه‌ها برای جلوگیری از خام فروشی است، اضافه کرد: اگر امروز می‌توانستیم همه تولید نفتمان را در پالایشگاه‌ها فرآورش کنیم به‌راحتی همه فرآورده‌های خود را می‌توانستیم صادر کنیم.

اوجی با اشاره به این که متأسفانه این اتفاق در سال گذشته در کشور نیفتاد و به ظرفیت پالایشی نفت کشور اضافه نشد گفت: در دو تا سه سال آینده با توجه به این روند مصرف بنزین و نفت گاز در کشور جزو کشورهای وارد کننده فراورده‌های نفت گاز و بنزین خواهیم شد.

وی افزود: بحث قانون پتروپالایشگاه‌ها و استفاده از تنفس خوراک به طور جد در دولت سیزدهم در وزارت نفت پیگیری شد و حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه، قرارداد بسته شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه هشت قرارداد در حوزه نفت خام و چهار قرارداد در استفاده از خوراک میعانات گازی با پیمانکاران بزرگ بسته شده است، گفت: آیین‌نامه اصلاحی این قانون هم در دولت مصوب شد که کمک بزرگی به سرمایه گذار می‌کند.

اوجی در حال رفع چالش سرمایه‌گذاران هستیم و دغدغه صندوق توسعه ملی را هم برطرف کردیم، گفت: برنامه‌ریزی کردیم تا سرمایه گذاران بزرگ را کنسرسیوم کنیم، در پتروپالایش برای هر ۱۰۰ هزار بشکه به دو و نیم تا سه میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

وی افزود: در لایحه‌ای که به مجلس تقدیم کردیم، ساخت پتروپالایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را وزارت نفت تقبل کرد تا برای دیگر سرمایه گذاران؛ قوت قلب باشد.

وزیر نفت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم در یک تا دو سال آینده حدود ۲۰۰ هزار بشکه به مرحله بهره‌برداری برسد، اضافه کرد: ان‌شاءالله در مدت ۴ تا ۶ سال آینده ظرفیت یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه‌ای را که قرارداد بسته‌ایم و استفاده از روش تنفس خوراک است به بهره برداری برسد و در چند سال آینده به ظرفیت مناسبی برسیم.

اوجی گفت: دولت در قالب یک لایحه، پتروپالایشگاهی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مجلس ارائه می‌کند که امیدواریم با تأیید نمایندگان، اتفاق خوبی رقم بخورد و سرمایه‌گذار خصوصی هم ببیند که دولت در این باره عزم جدی دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن