تعطیلی کارخانه خودروسازی فورد در هند با 2 میلیارد دلار ضرر

شرق آسیا برنده بازار خودروی هند

هفته گذشته غول خودروسازی فورد مجبور شد با 2 میلیارد دلار ضرر کارخانه خودروسازی خود در هند را تعطیل کند و جا را برای خودروسازهای شرق آسیا باز کند، عقب نشینی فورد از این بازار پایانی است بر رویاهای خودروسازهای ایالات متحده در بازار هند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، وقتی فورد اولین کارخانه اش در هند را در دهه 1990 راه اندازی کرد باور داشت که می تواند به آن به چشم چین دیگری نگاه کند. اما اینطور نشد.

اقتصاد هند در 1991 آزاد شد، سرمایه گذاران با روی خوش پذیرایی شدند و انتظار می رفت مردم قشر متوسط جامعه را جنون خرید در بربگیرد. افزایش درآمدهای شخصی به خودروسازهای خارجی نوید داد تا در این کشور سهمی 10 درصدی از بازار خودرو را به چنگ آورند. اما چنین اتفاقی هرگز محقق نشد.

هفته گذشته غول خودروسازی فورد مجبور شد با 2 میلیارد دلار ضرر کارخانه خودروسازی خود در هند را تعطیل کند، پیش از آن جنرال موتورز و هارلی داویسون نیز چنین اقدامی انجام داده بودند.

در بین خودروسازهایی که هنوز در هند باقی مانده‌اند نیسان موتور ژاپن و فولکس واگن آلمان، بزرگترین فروشنده های خوردوی دنیا، تنها هر کدام یک درصد از بازار خودرویی را در دست دارند که زمانی تصور می شد تا 2020 سومین بازار بزرگ خودروی دنیا بعد از چین و ایالات متحده شود و میزان فروش سالانه آن به 5 میلیون دستگاه برسد.

در عوض میزان فروش خودرو در این کشور به زحمت به 3 میلیون دستگاه در سال می رسد. در اواخر دهه گذشته نرخ رشد به 3.6 درصد کاهش یافت، در مقابل 12 درصد یک دهه پیش.

عقب نشینی فورد از این بازار پایانی است بر رویاهای خودروسازهای ایالات متحده در بازار هند. پیشتر این شرکت خروج خود از برزیل را هم اعلام کرد که خود نشان از این دارد که این بازارهای نوظهور به دنبال سرمایه گذاری بر خودروهای برقی هستند.

تحلیگران بر این باور هستند که خارجی ها درباره پتانسیل هند در زمینه بازار خودرو گمراه شده بودند و پیچیدگی های عملیاتی در کشوری با این وسعت را که به تولید داخل اهمیت می دهد دست کم گرفته بودند.

در هند ارجحیت با خودروهای کوچک، ارزان و از نظر سوخت کارآمد است که می تواند در جاده های پر دست انداز این کشور به راحتی براند بدون این که نیاز به تعمیرات زیاد داشته باشد. در هند 95 درصد خودروها قیمتی کمتر از 20 هزار دلار دارند.

A visitor is reflected as he takes pictures of a Ford Aspire car during its launch in New Delhi, India, Oct. 4, 2018. REUTERS

مالیات کمتر برای خودروهای کوچکتر باعث شده است آنها که خودروهای بزرگ تری می سازند آن هم برای بازارهای غربی، به سختی بتوانند با رقبایی مثل میتسوبیشی رقابت کنند که متخصص در تولید خودروهای کوچک است و کنترل بزرگ ترین بازار خودروی هند یعنی ماروتی سوزوکی ایندیا (Maruti Suzuki India) را در دست دارند.

تحلیل گران می گویند از بین خودروسازهای خارجی که در 25 سال گذشته در این بازار سرمایه گذاری کرده اند هیوندایی موتور کره جنوبی موفقیت بیشتری داشته چون در پوتفولیوی خود تنوع بیشتری دارد و آنچه خریداران هندی می خواهند را تولید می کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن