تغییرات اقلیم اثرات گونه‌های مهاجم گیاهان را تشدید می‌کند

تحقیقات جدید این فرضیه را ثابت می‌کند که تغییرات اقلیم با ایجاد خشکسالی باعث می‌شود که اکوسیستم‌ها در مقابل گیاهان غیربومی مهاجم مقاومت نداشته باشند و درنتیجه بعد از آتش‌سوزی امکان ادامه حیات نیابند.

به گزارش «انرژی امروز» یکی از متخصصان دانشگاه فلوریدا می‌گوید دانشمندان از مدت‌ها پیش فرض را بر این گذاشته بودند که تغییرات اقلیم با ایجاد خشکسالی یا آتش سوزی باعث می‌شود اکوسیستم‌ها در مقابل گونه‌های مهاجم گیاهان آسیب‌پذیر شوند. این گیاهان مهاجم هم احتمالا به نوبه خود محیط زیست را به نحوی تغییر می‌دهند که تاثیرات تغییرات اقلیم را تشدید می‌کنند.

حالا مطالعه‌ای طولانی مدت در دانشگاه فلوریدا انجام شده است که برای اولین بار شواهی قابل توضیح برای این فرضیه ارائه کرده است.

مطالعه‌ای که در ژورنال «اکولوژی لِتر» چاپ شده است بر روی گونه‌های کاج انجام شده و اثر سه وضعیت خشکسالی، مورد هجوم گیاهان مهاجم قرار گرفتن و ترکیبی از این دو حالت را بررسی کرده است.

Luke Flory’s lab conducts experimental burning at Flory’s site near Biven’s Arm at the University of Florida on Thursday April 5, 2018.

با آزمایش این سناریوها بر امکان بقای این درختان، دانشمندان عامل دیگری هم به آن اضافه کردند: آتش سوزی.

قبل از این که این عامل آتش سوزی به شرایط محیطی این درختان اضافه شود، دانشمندان به مدت سه سال انتظار کشیدند تا درختان در شرایط عوامل قبلی رشد کنند.

بعد از آتش سوزی و خاموش کردن آن، محققان به این نتیجه رسیدند که درختانی که پیشتر هم خشکسالی و هم هجوم گونه‌های مهاجم را تحمل کرده بودند بعد از آتش سوزی کمتر توانستند به حیات خود ادامه دهند.

محققان این آزمایش می‌گویند: وقتی آب کم به درختان می‌رسد این درختان به حد کافی رشد نمی‌کنند و ارتفاع نمی‌گیرند. همزمان، گونه‌های مهاجم که در برابر خشکسالی مقاوم‌تر هستند، به عنوان منبع سوخت برای آتش سوزی هم به حساب می‌آیند و این آتش را داغ‌تر کرده و ارتفاع شعله‌ها را بیشتر می‌کنند.

Luke Flory’s lab conducts experimental burning at Flory’s site near Biven’s Arm at the University of Florida on Thursday April 5, 2018.

به اعتقاد این دانشمندان درختان کوچکتر و شعله‌های داغ‌تر باعث می‌شود که این درختان فرصت تجدید حیات بعد از آتش سوزی را نداشته باشند.

در سایت‌هایی که درختان کاج رشد بیشتری داشته و بلندتر بودند و در اطراف خود گونه‌های مهاجمی که به عنوان سوخت آتش عمل می‌کنند نداشتند، توانستند بعد از آتش سوزی دوباره به حیات خود ادامه دهند.

Luke Flory’s lab conducts experimental burning at Flory’s site near Biven’s Arm at the University of Florida on Thursday April 5, 2018.

این تحقیق نشان داد که همراهی این عوامل با تغییرات اقلیم و گونه‌های مهاجم گیاهان اطلاعات مناسبی برای مدیریت زمین در مناطق مستعد آتش سوزی ارائه می‌دهد.

از سویی این تحقیق نشان داد که چرا مدیریت گونه‌های مهاجم گیاهان برای حفاظت از اکوسیستم‌های بومی هر منطقه مهم است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن