تغییرات اقلیم با منشا انسانی عامل کاهش جرم یخچال های طبیعی است

برای اولین بار ارتباط بین از بین رفتن یخچال های طبیعی و فعالیت های انسانی عامل تغییرات اقلیم مشخص شد.

به گزارش «انرژی امروز» از کربن بریف، پیش از این دانشمندان توانسته بودند در موارد متعددی ردپای تغییرات اقلیم با عامل انسانی را در انواع و اقسام شرایط آب و هوایی بد از جمله امواج گرما، سیلابها، آتش سوزی های جنگل و خشکسالی ها بیابند.

حالا برای اولین بار دانشمندان توانستند تاثیرات تغییرات اقلیم بر روی گونه های ویژه در کاهش شدید یخچال ها را کمی سازی کنند.

مطالعات جدید نشان داده است که تغییرات اقلیم که توسط بشر به وجود می آید در سال 2018 دست کم ده برابر بیشتر بر «از بین رفتن توده» یخچال ها در کوه های آلپ جنوبی نیوزلند موثر بوده است.

در سال 2011 هم از بین رفتن توده یخی دست کم شش برابر بیشتر توسط تغییرات اقلیم رخ داد.

این یافته چندان هم عجیب نیست. اما دانشمندان این تحقیق احتمالا تاثیرات تغییرات اقلیم بر کاهش یخچال ها را دست کم گرفته بودند و دلیل آن تمرکز این محققین به صورت جداگانه بر سال های مورد بررسی بوده است به جای آن که یک روند چند ساله را در نظر بگیرند.

 

جرم نامتعادل

این تحقیق نشان داد که در تمامی کره زمین یخچال ها با سرعتی بسیار بالا در حال عقب نشینی هستند. البته پیش از این هم تا حدود عقب نشینی یخچال ها به فعالیت های انسانی ربط داده می شد.

اینکه چگونه یک یخچال در طولانی مدت عقب نشینی یا پیشروی می کند بستگی دارد به «تعادل جرم» آن. «تعادل جرم» تفاوت بین مقدار برفی است که یک یخچال سالانه دریافت می کند و مقدار برفی که همان یخچال با ذوب شدن برف، با بهمن و یا عوامل دیگر از دست می دهد.

در سال هایی که از دست دادن خالص برف اتفاق می افتد یک یخچال بیشتر از آن چه که یخ دریافت کند، از دست می دهد. البته معمولا یک فاز تاخیری قبل از عقب نشین یخچال وجود دارد. به گفته یکی از دانشمندان این تحقیق این فاز تاخیری می تواند از چند سال تا حتی صد سال متغییر باشد.

این مطالعه اولین بار است که تاثیر گرمایش زمین در تغییرات تعادل جرم یخچال ها را در یک سال نشان می دهد.

این نتایج نشان می دهد که تغییرات اقلیمی که عامل آنها انسانی هستند تغییرات در دوساله کاهش جرم یخچال های در آب جنوبی نیوزلند را تشدید کرده است.

نیوزلند حدود 3 هزار یخچال طبیعی دارد که بیشتر آنها در آلپ جنوبی هستند. دانشمندان تاثیرات تغییرات اقلیم را بر روی یخچال های آلپ جنوبی در سال های 2011 و 2018 بررسی کردند. این دو سال به این دلیل انتخاب شده است که در این بازه زمانی بالاترین رکورد ذوب یخچال های نیوزلند ثبت شدند.

دانشمندان برای این که بدانند تعادل جرم چگونه تغییر می کند از آزمون «بررسی خط برف» استفاده کردند. عکس برداری از این یخچال ها هم بخشی از تحقق آنها بود.

پس از آن شبیه سازی یخ از بین رفته بر اساس دو سناریو انجام شد. در سناریوی اول شامل تمامی فاکتورهای تاثیر گذار انسانی انتشار گازهای گلخانه ای بود. سناریوی دوم تمامی فاکتورها به غیر از عامل انسانی را بررسی کرد.

نتایج نشان داد که در سال 2011 تغییرات اقلیم دست کم شش برابر و در سال 2018 دست کم 10 برابر بیشتر باعث از بین رفتن یخچال ها شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن