تقلا برای تسکین وحشت دموکراتیک

لیپ الیوت | خبرنگار ارشد تایم

در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، با حلقه داخلی خود آخرین اصلاحات و بررسی‌ها را روی یادداشت‌های نهایی خود برای مناظره با دونالد ترامپ در 27 ژوئن در آتلانتا بازبینی می‌کرد، همسرش در نشستی در نزدیکی جلسه بزرگترین حامی مالی حزب دموکرات بود. «صندوق پیروزی بایدن» و «کله‌گنده‌های مالی کمیته ملی دموکرات» همه در ریتز کارلتون جمع بودند؛ جلسه‌ توجیهی سیاسی دو روزه برای هماهنگی اقدامات هیجانی. دکتر جیل بایدن، همسر جو بایدن، به این گروه گفت: «جو آماده است. او آماده است.»

واقعیت سنجی: نادرست.

قبل از نیمه شب، جو بایدن 90 دقیقه از یک مناظره را علیه ترامپ شعار می‌داد، کاری که حتی نزدیکترین متحدان بایدن هم به طور خصوصی گفته بودند که این مدل صحبت کردن یک فاجعه بود. بایدن به صورت پدربزرگ 81 ساله‌ای ظاهر شد با صدایی نازک با استدلال‌های غیرقابل توصیف که اغلب خودش به‌یکباره خیره می‌ماند، دهانش شگفت‌زده باز می‌ماند، و در این میان ترامپ حمله‌ای کلامی یکی پس از دیگری انجام می‌داد. بایدن بارها و بارها چون موجودی یخ‌زده ایستاده بود و حتی نوشته‌هایی را که چند دقیقه قبل حاضر کرده بود با لکنت زبان ادا می‌کرد. وقتی درباره بدهی ملی صحبت به میان آمد، پاسخ وی غیرقابل درک بود زیرا به نظر می‌رسید آمریکایی‌های بسیار ثروتمند باید مالیات بیشتری بپردازند. «ما می‌توانیم به اطمینان از اینكه تمام کارهایی که باید انجام دهیم، کودکان، مراقبت از سالمندان، اطمینان حاصل کنیم که ما همچنان به تقویت سیستم مراقبت‌های بهداشتی خود ادامه می‌دهیم، اطمینان حاصل کنیم که ما می‌توانیم هر فرد را واجد شرایط کنیم. آنچه من توانسته‌ام با این ببخشید، با من، با همه کارهایی که باید با آنها انجام دهیم، در نهایت ما را شکست دادیم.»

اصطلاح «وحشت» حق مطلب را برای توصیف احساسات حزب دموکرات، از صدر تا ذیل، ادا نمی‌کند: «چه اتفاق لعنتی دارد رخ می‌دهد؟» جمله‌ای بود که یکی حامیان مالی دموکرات بر زبان راند. آن‌طرف اتاق یکی دیگر از این حامیان، گویی که فیلمی وحشتناک دیده باشد، گفت «آنقدرها که ما این تصاویر را بد می‌بینیم رای‌دهندگان که بد نخواهند دید؟ درست است؟» از مترقی‌ترین‌ها تا عمل‌گرانه‌ترین، قضاوت و نظری که آن لحظه در بین دموکرات‌ها بود، احتمالا شبیه‌ترین و هم‌خوان‌ترین نظر در طی دهه‌های گذشته بود. دموکرات‌ها بر سر یک چیز متحد بودند. دیگر دموکرات ارشد استراتژیست با شگفتی می‌گوید: «این سخنان برای کل طول عمر بایدن، آنچنان غامض و پیچیده است که باید برای این گفته‌ها زیرنویس نوشته شود». تقریبا بلافاصله پس از اتمام این مناظره، دموکرات‌ها این سوال را از خود و همکارانشان پرسیدند که آیا بایدن حاضر می‌شود که به خاطر حزب و به‌خاطر ملت از نامزدی دموکرات‌ها کنار کشد؟ «صادقانه‌ترین کاری خواهد بود که می‌شود انجام داد».

وفاداران بایدن دست به کار شدند بلکه بتوانند کاری کنند. کاملا هریس، معاون رئیس جمهور، در یک برنامه آخر شبی تلویزیونی حاضر شد و هر چه در توان داشت به کار گرفت تا بلکه بتواند از آنچه که اعضای حزب درباره بایدن یا حتی شاید خود هریس می‌اندیشند جلوگیری کند. تیم بایدن علنا اصرار داشت که این شب فقط یکی از بسیار شب‌هایی‌ست که در پیش است و نامزد آنها کاملا آماده است 4 سال دیگر ریاست‌جمهوری داشته باشد. برای اثبات همین امر، آنها بایدن را ابتدا به یک پارتی 45 دقیقه‌ای در هتل هایت ریجنس در خیابان پیچتری در آتلانتا بردند و بعد به رستوران وافل هاووس بردند و بعد از آن به میدان هوایی آتلانتا رفتند تا به سرعت به ان‌سی رالی پرواز کند، کمپین انتخاباتی او بعد از آنها به این محل می‌رسید. ایر فورس وان [علامت تماس رسمی کنترل ترافیک هوایی برای هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده که رئیس جمهور ایالات متحده را حمل می‌کند] قبل از ساعت 2 بعد از ظهر به زمین نشست. روز بعد، محبوب‌ترین دموکرات ارشد کشور، باراک اوباما، به متحدین خود گفت که از حمایت از بایدن عقب‌نشینی کنند. رئیس پیشین بایدن پیام داد: «شبهای مناظره بد اتفاق خواهد افتاد. به من اعتماد کنید، می‌دانم.»

اما واقعیت سر جایش باقی مانده است: هر کسی که در ایالات متحده این مناظره را تماشا کرد توانست کاملا درک کند که بایدن چگونه پیر شده است. در حال حاضر در بهترین حالت رقابتی شانه‌به‌شانه با ترامپ در جریان است، به نظر می‌رسد قبل از اینکه چشم دموکرات‌ها بینا شود، مسیر پیروزی بایدن به مسیری با انتهایی بن‌بست تبدیل شده است. این امر باعث شد که دو سوال پیش روی حزب دموکرات قرار گیرد. آیا راهی وجود دارد که بتوان بایدن را کنار گذاشت؟ و اگر راهی وجود ندارد، آیا فرصتی برای حزب فراهم خواهد شد که با نامزدی عمیقا ناقص به خط پایان رقابت‌ها برسد؟ در هر صورت‌، این آن چیزی نبود که بایدن و تیمش ترسیم کرده بودند، تیمی که مجبور شد در کمپ دیوید مختص ریاست‌جمهوری در کوههای مریلند به مدت شش روز انزوا گزیند و در یک آشیانه هواپیما و سالن سینما، با شبیه‌سازی مناظره‌ها بایدن را آماده رویارویی با حریف کند. تیم بایدن تمام ساعات روزهای پنجشنبه و جمعه را صرف گفت‌وگو با اعضای دموکرات‌ها کرد تا بتوانند درباره موفق‌ترین دستورالعمل ریاست‌جمهوری و چیزی که تاریخ بتواند از آن دفاع کند منابعی فراهم آورند.

وقتی یک نامزد ریاست‌جمهوری کارایی خود را از دست می‌دهد انتظار می‌رود که یک دستیار وفادار سرزنش شود، و کمتر کسی تجربه بیشتری از جو بایدن درباره قربانی گرفتن و سرزنش مردم دارد. هنگامی که اولین مبارزات انتخاباتی وی در طول تابستان سال 1987 در حال ادامه بود، یک دستیار جوان و رئیس آینده کمیته ملی دموکراتیک به نام دیوید ویلهلم مقصر برای این موضوع شناخته شد که بایدن در مناظره از زمان طرف مقابل استفاده کرده بود. وقتی که سومین پیشنهاد بایدن برای نامزدی در آیووا نادیده گرفته شد، بایدن گرگ شولتز، دستیار و مدیر کمپین خود را کنار گذاشت زیرا این همراهان در جاده‌های یخی نیوهمپشایر به سمت محل مناظره آرام حرکت کرده بودند. بایدن با تحقیقات بی‌پایان در مورد دخالت پسرش با شرکای تجاری Dodgy ، کارکنان خود را به این دلیل مقصر می‌دانست که زودتر نتوانسته بودند درگیری‌ها بر سر منافع را بفهمند. و هنگامی که اسناد طبقه بندی شده در ملک شخصی وی کشف شد، دوباره تقصیرها به گردن دستیارانش انداخته شد.

اما این بار، سرزنش دیگران فقط می‌تواند خود رئیس جمهور و نزدیکترین اعضای خانواده وی را در بر بگیرد. هیچ کس نمی‌تواند بگوید آنچه در آتلانتا اتفاق افتاد غیر منتظره بود. رأی دهندگان در نظرسنجی‌های انجام شده متعدد، نگران سن هر دو نامزد هستند. طبق نظرسنجی IPSOS ، تقریبا دو سوم مردم ایالات متحده بر این باور هستند که هم ترامپ و هم بایدن برای مسئولیت ریاست‌جمهوری خیلی پیر هستند. یک چهارم از همین مردم فکر می‌کند بایدن خیلی پیرتر است. نظرسنجی جداگانه گالوپ نشان می‌دهد که فقط 22 درصد از آمریکایی‌ها می گویند که از جنبه اداره کشور راضی هستند، این درصد بایدن را در منطقه خطر قرار می‌دهد. همان زمان در سال 2020 ، ترامپ 20 درصد در نظرسنجی‌ها پیش بود و در حالی که باراک اوباما در این مرحله از رقابت‌های انتخاباتی 2012 در همان سطح بود و مسئولیت خود را حفظ کرد. در سال 1992 وقتی جورج بوش به دنبال به دست آوردن دوره دوم ریاست‌جمهوری ایالات متحده بود، این تعداد به 14 درصد رسید؛ او این مسابقه سه‌گانه را از دست داد.

و اینگونه نیست که هیچ کس سعی نکرده باشد در باره این سناریوی دقیق هشدار دهد. دموکرات‌های ارشد به همسالان خود گفته بودند که بایدن صلاحیتش را از دست داده و این بایدن آن بایدنی نیست که پیشتر بود. خودی‌ها و اطرافیان اوباما مثلا دیوید آکسلرود و دیوید پلوف به کمک‌کنندگان مالی و همراهان حزب هشدار داده بودند که شرط بندی روی بایدن خطرناک است و حزب به تزریق خون جدیدی احتیاج دارد. اما هر کس که سن بایدن را زیر سوال می‌برد، زمینه را آماده می‌کرد تا از مدار دوستان ارشد بایدن کنار گذاشته شود. روایت‌های تاریکی در میان کسانی دست‌به‌دست می‌شود که به مشاوران برتر یکی از معاونان نزدیک بایدن دسترسی دارند و می‌گویند او مسئله سن را مطرح کرده بود و حالا از دایره این مشاوران خارج است.

بلافاصله پس از مناظره، بین دموکرات‌های [شهر] هیل آمریکا، صحبت‌هایی به گوش می‌رسید، یکی از آنها که نخواست نامش فاش شود با احتیاط از آسیب‌پذیری خود، قسم می‌خورد که این بار مداخله رهبران حزب واقعی خواهد بود. وقتی فرصت برای یک کنار کشیدن به طریقی ظریف وجود داشت اما بایدن در برابر صحبت از ریاست جمهوری یک دوره‌ای مقاومت کرده بود، حتی همان موقع هم موقعیت بهتری داشت نسبت به اکنون که میدان نبرد خود را حفظ کند. بر اساس قوانین حزب دموکرات، جایگزینی بایدن در این موقعیت غیرممکن است مگر اینکه بایدن خود داوطلبانه کنار رود. بایدن در حال حاضر 3،894 از نزدیک به 4000 نماینده فعلی را دارد که بیشتر آنها ملزم به انتخاب او در دور اول رای‌گیری هستند که تقریبا پیش از کنوانسیون ملی دموکراتیک به صورت آنلاین برگزار می‌شود. باید حدود 25 درصد این نمایندگان راضی باشند تا بتوانند نامزد دیگری برای انتخابات برگزینند. این امر بسیار بعید است.

اگر امکان این وجود داشت که بایدن متقاعد شود که کنار رود، برخلاف همه آنچیزی که سال 1968 رخ داد، شاهد ایجاد هرج و مرج در حزب خواهیم بود. کاملا هریس، معاون رئیس جمهور، با تکیه بر قانون مسئولیت‌پذیری معاون در چنین وضعیت‌هایی، کار خود را شروع می‌کند. اما شمار کسانی که او را تایید می‌کنند کم است و او در برابر یک چالش آسیب‌پذیر است. مدعیان برجسته، برای سال 2028 خود را آماده می‌کردند اما همه بی سر و صدا در مورد جایگزینی بایدن در سال 2024 صحبت می‌کنند، از این افراد می‌توان چنین کسانی را نام برد: فرمانداران گرتچن ویتمر از میشیگان، گاوین نیوزوم کالیفرنیا و جی.ب. پیتزکر از ایلینویز.

به نظر می‌رسد که کمپین ترامپ از وضعیت موجود خوشحال است. الکس بروسویز، مشاور ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، می گوید: «دموکرات‌ها به جو بایدن چسبیده‌اند چه دوست داشته باشند چه نداشته باشند». این گفته احتمالا درست است، و تیم رئیس جمهور پیشین در مناظره‌ها بیشترین استفاده را از آن داشت. بروسوویتز می‌گوید: «جو بایدن فراموش کرد که 13 قهرمان در افغانستان جان باختند و فکر می‌کنند یک بیماری همه گیر تجاوز خواهر به خواهر وجود دارد. او نباید در جایی در نزدیکی کیف هسته‌ای باشد. هرگز مشخص نیست که آیا لازم است قدرت رئیس جمهور دونالد ترامپ به کاخ سفید باز گردد یا نه».

بایدن برای اینکه بتواند این هراس و وحشت‌ها را کنترل کند مجبور شد به خطاهای صورت گرفته اعتراف کند. یکی از حامیان مالی روز جمعه گفته بود واقعا تابلوهای تبلیغاتی کوچک جلوی خانه‌ها برای بایدن دیگر مورد علاقه من نیستند. این کمپین عزم خود را دو چندان کرد و نظرات مثبتی از متحدانشان را منتشر کرد و آنها متقاعد می‌شوند که ترامپ چهره‌ای غیرقابل تصور است که با نمایش ناخوشایند خود در این مناظره، دل هیچ رای دهنده‌ای را به دست نیاورد. در نور سرد صبح، دیلون رئیس مبارزات انتخاباتی، به آتلانتا سفر کرد تا کسانی را دور هم جمع کند که کمک‌کننده به حزب هستند. نوح ممت، سفیر پیشین در آرژانتین می‌گوید: «رهبری کمپین همه چیز را توضیح داد و قانع شدیم و حامیان احساس بهتری نسبت به شب گذشته داشتند. حامیان به یکدیگر می‌گفتند که شرایط می‌توانست بهتر باشد، اما اوضاع خیلی هم بد نیست، زمان تمرکز فرا رسیده است.» در رده‌های بالای اطرافیان بایدن، هیچ چیز خوشایندی وجود نداشت که گفته شود. یکی از مشاوران ارشد می‌گوید: «این انتخابات هرگز در یک گردهمایی، یک مناظره یا یک بحث برنده یا شکست نمی‌خورد. ما رای دهندگانی داریم که عمدتا انتخاب خود را داشته‌اند و دو نامزد کاملاً مشخص است و رای دهندگانی که در این انتخابات تصمیم خواهند گرفت برای پیروزی در نوامبر به زمان و تلاش مداوم نیاز دارند.»

بایدن روز جمعه برای تاکید بر این نکته به کارولینای شمالی رفت که نشان دهد اوضاع مثل سابق پیش می‌رود و او به کار خود ادامه خواهد داد. او به مردمی که برای استقبالش آمده بودند گفت که وحشت درون حزب را درک کرده و اما قاطعانه وجود این وحشت را رد می‌کند. بایدن با تعجب می‌گوید: «مردم، اجازه دهید من این موضوع را با این حرف پایان دهم: می‌دانم که من یک مرد جوان نیستم. من مثل گذشته خوب مناظره نمی‌کنم. اما می‌دانم آنچه را می‌دانم: می‌دانم چگونه حقیقت را بگویم. درست را از نادرست تشخیص دهم. من می‌دانم چگونه این کار را انجام دهم. من می‌دانم چگونه کارها را انجام دهم. من آنچه را که میلیون‌ها آمریکایی می‌دانند، می‌دانم: وقتی زمین خوردی، دوباره بلند می‌شوی.»

درست است، بایدن در دوران حرفه‌ای‌اش شکست‌های زیادی خورده است، اما گاهی اوقات بهتر است اینطور نیندیشد. او گفت: «مردم، من به‌عنوان یک بایدن قول می‌دهم: اگر با جان و دل باور نداشتم که می‌توانم این کار را انجام دهم، دیگر کاندید نمی‌شدم.» برای بسیاری از دموکرات‌هایی که این مناظره را تماشا کردند، مشکلی وجود دارد و آن این است که آنچه بایدن معتقد است، بیشتر و بیشتر در تضاد با آن چیزی است که واقعیت نام دارد.

ترجمه : فاطمه لطفی

هفته‌نامه صدا

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن