توافق با روسیه برای برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون با وام یک میلیارد یورویی

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از مهمترین محورهای مذاکره با روس‌ها اجرایی سازی قرارداد وام راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون تا پایان سال است و می‌توان با اجرای این پروژه اتصال مرز ریلی اینچه‌برون به شبکه ریلی کشور را پر ظرفیت‌تر کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از ایلنا، امین ترفع، دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت درباره جزییات مذاکرات با معاون وزیر حمل و نقل روسیه در سفر روز گذشته وی به ایران اظهار داشت: در چند حوزه با روس‌ها در حال مذاکرات و انجام توافق هستیم که بخشی از این موضوعات از گذشته مطرح بود و در این دوره تلاش شد تا با سرعت بیشتری بتوان آن موضوعات را به سرانجام رساند.

وی با بیان اینکه در جلسه با معاون وزیر حمل و نقل روسیه دو پروژه زیرساختی راه‌آهن گرمسار – اینچه برون و راه‌آهن رشت- آستارا مورد مذاکره قرار گرفت، گفت: پروژه راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون وام مصوب دارد اما به اصلاحاتی در قرارداد آن نیاز دارد که با همکاری دو طرف در حال انجام است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای پروژه برقی سازی گرمسار اینچه برون با دریافت وام یک میلیارد یورویی روسیه انجام خواهد شد، ادامه داد: یکی از مهمترین محورهای مذاکره با روس‌ها اجرایی سازی قرارداد وام راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون تا پایان سال است و می‌توان با اجرای این پروژه اتصال مرز ریلی اینچه‌برون به شبکه ریلی کشور را پر ظرفیت‌تر کرد.

ترفع با اشاره به مذاکرات انجام شده درباره راه‌آهن رشت – آستارا گفت: پس از سفر رییس جمهوری روسیه به ایران و مذاکره با مقام‌های کشورمان، پروژه راه آهن رشت – آستارا به پروژه مشترک همکاری دو کشور اضافه شده که پیش این، در دستور کار پیگیری مشترک قرار نداشت. هر چند دو کشور همواره از ساخت و تکمیل راه آهن رشت- آستارا استقبال می‌کردند اما یک اقدام و تمرکز مشترک برای اجرای این پروژه بین دو کشور وجود نداشت. به دنبال آن هفته گذشته یک هیات روسی در سفر به ایران از مسیر بازدید داشتند.

وی با بیان اینکه تا چند روز دیگر روس‌ها پیشنهاد جامع خود را درباره همکاری خود در پروژه راه‌آهن رشت- آستارا  را اعلام می‌کنند، افزود :قرار بر این است که روس‌ها درباره جزییات فنی این پروژه پیشنهاداتی را به ایران بدهند که براساس مقیاس و حجم پروژه، ساخت راه‌آهن رشت-آستارا به چه میزان اعتبار نیاز دارد و در مرحله بعدی دو طرف بر خصوص مکانیزم به تصمیم خواهند رسید.

ترفع گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکره با معاون حمل و نقل روسیه، بررسی راهکارهای تحقق ترانزیت 10 میلیون تن بین ایران و روسیه است. ما برنامه اقدام پیشنهادی خود را تهیه و در جلسه اخیر با روس‌ها این برنامه را به آنها ارایه دادیم و با اعمال نظرات روس‌ها این برنامه به پروژه و برنامه زمان‌بندی مشترک تبدیل می‌شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی گفت: درباره حمل بارهای فله زغال سنگ و هم بارهای کشاورزی، پتروشیمی، کودها و …مذاکراتی داشتیم و امیدواریم تا پایان 2023 به هدف ترانزیت 10 میلیون تنی به / از روسیه دست پیدا می‌‌کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: به دنبال این هستیم که جلسه سه جانبه با روسیه و آذربایجان درباره ترانزیت کریدور شمال – جنوب داشته باشیم و در مذاکره با روس‌ها در تلاش هستیم که ترانزیت جاده‌ای شرق خزر و حمل و نقل در خزر را نیز تقویت کنیم.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن