توربین‌های غول نیروگاه برق‌آبی نیل در اتیوپی روشن شدند

اتیوپی تولید برق از نیروگاه عظیم سد رنسانس بزرگ اتیوپی Grand Ethiopian Renaissance Dam (GERD) را آغاز کرده است. این سد با چندین میلیارد دلار هزینه بر روی رود نیل ساخته شده است.

به گزارش «انرژی امروز» سد مناقشه برانگیز رنسانس اتیوپی تولید برق را آغاز کرده است. سدی که بر روی رودخانه نیل ساخته شده و آنقدر بزرگ است که صدای اعتراض کشورهای پایین دست رودخانه نیل به خصوص کسور مصر بلند شده است. مصری‌ها معتقدند این سد باعث تشدید کمبود آب در این کشور خواهد شد.

رویترز گزارش داده است که نخست وزیر اتیوپی، آبیی احمد، به همسایگان اطمینان داده است که این سد به منابع آب کشورهای دیگر خسارت نخواهد زد.

به گفته نخست وزیر اتیوپی، با برق تولیدی این سد قرار است 60 درصد جمعیت این کشور به برق دسترسی داشته باشند. و از سویی باری از روی دوش زنان خانواده ها برداشته شود که مجبور بودند برای تولید انرژی به کار جمع آوری چوب بپردازند.

دولت اتیوپی می‌گوید ایجاد سد رنسانس برای توسعه اقتصادی این کشور ضروری است اما مقامات مصر و سودان که کشورشان به آب رود نیل نیاز دارد از تاثیرات مخرب این سد می‌گویند.

اتیوپی دومین کشور پرجمعیت آفریقاست و بر اساس گزاش بانک جانی، دومین کشور بزرگ آفریقاست که از کمبود برق رنج می برد. حدود دو سوم از جمعیت 110 میلیون نفری این کشور به شبکه برق دسترسی ندارند.

این پروژه در نهایت بعد از تکمیل 5 میلیارد دلار هزینه داشت و بزرگترین نیروگاه برق آبی آفریقاست. رنسانس اتیوپی قرار است 5150 میلیون وات برق تولید کند که بخشی از این برق تولیدی به کشورهای همسایه صادر خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن