توقف اهداف خودروهای برقی با چالش کمبود لیتیوم؟

هر خودروی برقی حداقل 8 تا 10 کیلوگرم فلز لازم دارد که حیاتی‌ترین آن لیتیم است اما متخصصان می‌گویند احتمالا مقدار این فلز برای رسیدن به چنین اهدافی کافی نباشد.

به گزارش «انرژی امروز» از سایپانیوز، کیث فیلیپس مدیر عامل شرکت معدنی پیدمانت لیتیم Piedmont Lithium می گوید مهمترین عنصر لازم برای تولید باتری خودروهای برقی ممکن است برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه دنیا کافی نباشد.

خیلی از کمپانی های خودروسازی دنیا وعده داده اند که از سال 2035 به بعد دیگر خودروی بنزین سوز تولید نخواهند کرد. اما برای رسیدن به این اهداف بلندپروازانه، نیاز به مقادیر زیادی لیتیم است. به بیان دقیق تر برای یک خودروی اندازه متوسط، به باتری هایی نیاز است که حداقل 8 تا 10 کیلوگرم فلز لازم دارد و لیتیم حیاتی ترین ماده در بین این فلزات است. در همین سال 2022 قیمت لیتیم کربنات دو برابر شده است. ظرف دو دهه ی آینده تقاضا برای این فلز 40 برابر می شود. این مقدار لیتیم در کشور آمریکا وجود ندارد و باید از طریق واردات تأمین شود.

رئیس جمهور آمریکا می خواهد تا سال 2030 حداقل نیمی از خودروهای تولیدی برقی باشند. برای این منظور لایحه ای تحت عنوان IRA مخفف «قانون کاهش تورم» تقدیم مجلس کرده است به این امید خریداران خودرو را به خرید خودروهای برقی تشویق کند. در این لایحه، معافیت مالیاتی پیش بینی شده است اما مستلزم آن است که قطعات و مجموعه های خودرو از قطعه سازان این کشور تأمین شده باشد. برای همین هم هست که برخی از خودروسازان می گویند این بلندپروازی ها واقع بینانه نیست.

پیدمانت لیتیم عملیات جدید فرآوری لیتیم در تنسی را از ابتدای سال 2023 شروع خواهد کرد. زمانی که به طور کامل عملیاتی شود می تواند سالانه 30 هزار متر تُن لیتیم را فرآوری کند. این شرکت قرار است معدن دیگری را در کارولینای شمالی راه اندازی کند که ظرفیت تولید این شرکت را به تولید لیتیم مورد نیاز برای 1 میلیون دستگاه خودرو در سال بالا خواهد برد.

فیلیپس میگوید: «دنیا عوض شده است. ما وارد عصری شده ایم که هر خانواده می خواهد یک خودروی برقی داشته باشد. خودروسازان در حال حاضر توان پاسخگویی به این تقاضا را ندارند. خیلی از مردم دنیا الان به فکر جست و جو برای تأمین لیتیم مورد نیاز باتری های خودرو افتاده اند.»

خودروسازی جنرال موتورز آمریکا هم خیلی دستپاچه با شرکت آلبمارل سیلور پیک Albemarle (ALB) Silver Peak در نوادا وارد معامله شده است که تنها معدن فعال در زمینه لیتیم با ظرفیت قابل قبول در آمریکا است.

فیلیپس می گوید یکی از مهمترین موانع معدن چیان، فرایند کُند مجوزهای قانونی است که سایت های استخراج برای تولید به آن نیاز دارند. در همین اثنا، چین بر بازار صنعت تولید لیتیم سیطره کامل دارد و نیمی از نیاز دنیا را تأمین می کند. این در حالی است که استرالیا و شیلی، بزرگترین تولیدکنندگان لیتیم جهان هستند.

فیلیپس در توضیح این موضوع می گوید:«در استرالیا انجام پروژه زیر یک سال مجوز می گیرد. در آمریکا این فرایند دست کم 2 سال و گاهی 7 تا 8 سال طول می کشد و این خودش یک معضل بزرگ است. مخصوصاً برای کسب و کاری که با این سرعت بالا در حال شکوفایی است.»

کاخ سفید [منظور دولت آمریکا] تلاش می کند که به این فرآیند از طریق استناد به قانون دفاع از تولید Defense Production Act سرعت ببخشد مخصوصاً تولید لیتیم و کوبالت که برای تولید خودروهای برقی حیاتی هستند.

اما واقعیت این است که تقاضا برای خودروهای برقی به شدت نسبت به عرضه شتاب گرفته است. اگر قرار باشد که این فلزات فقط از داخل خاک آمریکا تأمین شوند، امکان رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده وجود ندارد.

فیلیپس می گوید: «امنیت در بخش انرژی یک موضوع ملی است. کمپانی هایی وجود دارند که به فکر کارخانه های باتری سازی در نواحی مختلف دنیا هستند و برخی دیگر به فکر کارخانه های تبدیل سنگ معدن به لیتیم در داخل آمریکا هستند. دلیل آن هم واضح است؛ مشوق هایی که از طریق معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شده بسیار ارزشمند هستند. فرصتی که در بازار به وجود آمده بسیار عظیم است.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن