تولید دههزارمین فروند از ایرباس 320
این هواپیما به خط هوایی خاورمیانه لبنان تحویل داده شد
دههزارمین فروند از سری 320 ایرباس روز جمعه به شرکت هواپیمایی خاورمیانه لبنان (MEA) تحویل داده شد. 8 سال قبل نیز پنجهزارمین فروند از این خانواده از هواپیماهای ایرباس به همین شرکت تحویل داده شده بود.
اولین فروند از خانواده 320 شرکت هواپیماسازی ایرباس فوریه 1987 پرواز کرد و هماکنون 33 سال از ساخت سریهای مختلف از خانواده 320 ایرباس میگذرد. خانواده ایرباس320 شامل ای 318، ای 319، ای 320 و ای 321 از موفقترین هواپیماهای تجاری تاریخ هستند.
طول هواپیمای ایرباس ای 318 که خط تولید آن سالها پیش تعطیل شده 31.5 متر است. طول ایرباس ای 319، 34 متر است. ایرباس ای 320 حدود 37.5 متر درازا دارد و طول ایرباس ای 321 نیز 44.5 متر است. تمام این هواپیماها جزو هواپیماهای باریکپیکر یا تکراهرو محسوب میشوند.
این هواپیما با شماره سریال MSN10000 یک ایرباس ای 321 نئو، متعلق به هواپیمایی خاورمیانه (MEA) است که با پرچم کشور لبنان پرواز میکند.
تولید آخرین ایرباس ای 380
مرحله نهایی مونتاژ آخرین ایرباس ای 800-380 با شماره سریال 272 طی هفته گذشته برای هواپیمایی امارات شروع شد. به این ترتیب خط تولید بزرگترین پرنده مسافربری تاریخ که ایرباس به امید رقابت با بوئینگ 747 ساخت آن را شروع کرد، پس از تقریبا 15 سال از پرواز نخستین نمونه آن برای همیشه بسته خواهد شد.
جدا از همهگیری ویروس کرونا و بازنشستگی قثبل از موعد بسیاری از هواپیماهای کمکارکرد، کارشناسان علت ناکامی ایرباس380 را معرفی آن در زمانی میدانند که هواپیماهای دوموتوره پهنپیکر با توان پرواز دوربرد و ظرفیت حمل زیاد مسافر همچون بوئینگ 777، ایرباس330 و بعد از انها بوئینگ 787 و ایرباس350 در حال توسعه بودند. به این ترتیب عملا جایی برای حضور هواپیماهای 4 موتوره و پرمصرف باقی نماند و ای 380 ایرباس که حضوری حداقل 30 ساله برای آن پیشبینی شده بود، طی کمتر از 15 سال ناچار از خالی کردن میدان رقابت شد. در این میان بوئینگ 747 که ایرباس 380 به عنوان رقیب آن پا به میدان گذاشت حدود پنجاه سال در شرکتهای مختلف هواپیمایی خدمت کرد.