تولید کاتالیست جدید برپایه آهن برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت جت

محققان توانستند کاتالیستی تولید کنند که دی اکسید کربن را به سوخت جت تبدیل کند. این نوآوری می تواند امیدها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای صنعت هوایی را افزایش دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از ساینس نیوز، هواپیماها بخشی از تولید کننده های گازهای گلخانه ای عامل گرمایش زمین هستند. اما شاید روزی بتوان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر را به سوخت هواپیما تبدیل کرد.

در ژورنال نیچر تحقیقی چاپ شده است از تلاش محققان برای تبدیل دی اکسید کربن به سوخت جت از طریق نوعی کاتالیست برپایه آهن.

برخلاف خودروها در هواپیماها نمی توان از باطری های بزرگ استفاده کرد تا هواپیما تماما برقی شود. اما دی اکسید کربن، که برای تولید سوخت جت استفاده می شود، قابلیت این را دارد که انتشارات صنایع هوایی را کاهش دهد.

در حال حاضر صنایع هوایی تولید کننده 12 درصد کل انتشارات مربوط به CO2 هستند.

پیش از این برای تولید سوخت از دی اکسید کربن از کاتالیست هایی استفاده می شد که از مواد گران قیمت تولید می شدند. موادی مانند کبالت. و از طرفی این کاتالیست ها نیازمند این بودند که فرایندهای شیمیایی متعددی روی آن ها انجام شود تا به تولید سوخت کمک کنند.

کاتالیست جدید از موادی ارزان قیمت تر مثل آهن تشکیل شده اند و تبدیل دی اکسید کربن به سوخت با این کاتالیست ها در یک مرحله صورت می گیرد.

این کاتالیست ها در راکتوری همراه با دی اکسید کربن و گاز هیدروژن به جداسازی کربن از مولکول اکسیژن کمک کرده و با ترکیب آن با مولکول هیدروژن، مولکول هیدروکربن تولید می شود که از آن سوخت جت به دست می آید.

آنچه که باقی می ماند اکسیژن است که در ترکیب با هیدروژن آب تولید می کند.

 

این فرایند در دمای 300 درجه سلسیوس و در فشار سطح دریا انجام می گیرد. در مراحل آزمایشگاهی در عرض 20 ساعت کاتالیست آهن توانست 38 درصد از دی اکسید کربن محفظه را به ماده شیمایی جدید تبدیل کند. 48 درصد از این مقدار ماده تولیدی سوخت جت بود.

از دیگر محصولات جنبی تولیدی این تحقیق مواد پتروشیمی چون اتیلن و پروپیلن بود که می توان در تولید پلاستیک از آن استفاده کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن