تکمیل طرح آبرسانی به غیزانیه به 1900 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

آبرسانی به 155 روستای خوزستان در چارچوب طرح ملی آبرسانی به روستاها

وزارت نیرو می گوید برای تکمیل طرح آبرسانی به غیزانیه به افزون بر یک‌هزار و 900 میلیارد ریال نیاز است.

 

155 روستای خوزستان از ابتدای طرح ملی آبرسانی به روستاها در سال 93 تاکنون از نعمت آب شرب و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند.

معاونت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جدیدترین گزارش خود عنوان کرد: در این طرح احداث 32 مجتمع آبرسانی با دربرگیری 694 روستا و 247 هزار نفر جمعیت و 26 پروژه آبرسانی تک‌روستایی شامل 189 روستا و 120 هزار نفر جمعیت برای استان خوزستان تعریف شده است.

بر اساس این گزارش، از سال 93 تاکنون، در مجموع سه هزار و 678 میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی برای احداث و تکمیل این پروژه‌ها هزینه شده که در نتیجه آن، 12 مجتمع آبرسانی با 127 روستا و جمعیت حدود 71 هزار نفر و 28 روستا با جمعیت هشت هزار و 22 نفر بهره‌برداری شده‌اند.

در سال‌های آتی نیز  19 مجتمع آبرسانی و 11 پروژه آبرسانی تک ‌روستایی، تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاونت بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گزارش کرد: به منظور پایدار کردن تامین آب روستاهای استان خوزستان، پروژه‌های متعددی در دست اجراست.

همچنین به منظور برطرف کردن تنش آبی، پروژه‌های متعددی در این استان از محل اعتبارات ملی و استانی در دست اجراست که به منظور تکمیل آنها به اعتباری افزون بر 26 هزار و 481 میلیارد ریال نیاز است. احجام پروژه‌های باقی‌مانده ۳۱۱ مخزن ذخیره با حجم ۱۰۳ هزار مترمکعب، ۴۵ ایستگاه پمپاژ و یک هزار و 858 کیلومتر خط انتقال را شامل می‌شود.

 

نیاز 1900 میلیارد ریالی تکمیل طرح آبرسانی به غیزانیه

بخش غیزانیه شامل دو دهستان «مشرحات» و «غیزانیه» با ۸۳ روستا و جمعیتی در حدود ۲۵ هزار نفر است که شغل عمده اهالی این دهستان‌ها را کشاورزی و دامپروری تشکیل می‌دهد.

بر اساس این گزارش، به منظور پایداری تامین آب این بخش، طرح آبرسانی به غیزانیه در دو مرحله اجرایی در دست انجام است که تا پایان سال 97  از محل طرح ملی آبرسانی روستایی، 193 میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده و هزینه‌کرد سال گذشته نیز  شامل 44 میلیارد ریال اعتبار مصوب با تخصیص 44 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی، 132 میلیارد ریال اعتبار مصوب با تخصیص 56 میلیارد ریال از محل نفت تهران و هر دو معادل 100 درصد و از محل نفت و گاز خوزستان شامل 120 میلیارد ریال اعتبار مصوب با تخصیص 64 میلیارد ریال معادل 53 درصد است.

برای تکمیل این طرح به افزون بر یک‌هزار و 900 میلیارد ریال نیاز است.

مرحله نخست طرح آبرسانی به غیزانیه با ۷۰ روستای زیر پوشش و جمعیت افق بیش از 35 هزار نفر در 24 خرداد امسال به صورت رسمی افتتاح شد؛ این مرحله شامل احداث ۲۳ کیلومتر خط انتقال ۶۰۰ میلی‌متر (۶ کیلومتر پلی‌اتیلن و ۱۷ کیلومتر GRP)، 51 کیلومتر شبکه توزیع، توسعه تصفیه‌خانه آب شهید الماسی شیبان (شامل توسعه و راه‌اندازی واحد ته‌نشینی، اصلاح فیلترهای تحت فشار، توسعه ایستگاه پمپاژ آب پاک از طریق نصب دو الکتروپمپ جدید و ساخت و نصب و راه‌اندازی تابلوهای برق) و توسعه ایستگاه تقویت فشار «صفیره» است.

تصفیه‌خانه آب شهید الماسی شیبان به عنوان تامین‌کننده آب مورد نیاز روستای غیزانیه بوده و آبگیر رودخانه کارون، ته‌نشینی اولیه، اختلاط سریع، حوضچه انعقاد، ته‌نشینی ثانویه، حوضچه مکش، فیلترهای تحت فشار، ایستگاه‌های پمپاژ آب پاک و یک مخزن بتنی ۳۵۰۰ متر مکعبی اجزای آن را شامل می‌شود.

 

علل کم‌آبی در بخش غیزانیه

در گزارش معاونت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره علل کم‌آبی در بخش غیزانیه آمده است: به‌طور کلی، آب توزیع شده در بخش غیزانیه در حدود ۶ هزار متر مکعب در روز است که این مقدار با توجه به جمعیت ساکن برای شرب منطقه کافی است، اما به ‌دلیل استفاده از آب شبکه توزیع برای دام‌های سبک و سنگین موجود در منطقه، کمبود آب در منطقه اتفاق می‌افتد و به همین دلیل نیز بخشی از آب مورد نیاز، از طریق تانکرهای آبرسانی سیار و با هماهنگی بخشداری تأمین می‌شود.

در این ارتباط تا پایان سال 98، ۱۹ دستگاه تانکر شامل ۳ دستگاه از آبفای روستایی، ۵ دستگاه از جهادکشاورزی، ۴ دستگاه از منابع طبیعی، ۳ دستگاه از صنایع فولاد و ۴ دستگاه از شرکت نفت در اختیار بخشداری غیزانیه قرار داشت، اما در سال جاری به جز تانکرهای آبفای روستایی و شرکت نفت، دیگر دستگاه‌ها از این کار امتناع کرده و به همین دلیل آب توزیع شده کاهش چشمگیری یافت و با توجه به افزایش دما و افزایش مصرف آب و نیاز آبی دام‌ها، کمبود آب اتفاق افتاد. به منظور رفع نیاز آبی منطقه تا زمان تکمیل و بهره‌برداری پروژه آبرسانی، ۷۸ دستگاه تانکر آبرسانی در منطقه مستقر شد.

 

مشکلات اصلی تامین آب شرب استان خوزستان

یکی از مشکلات اصلی تامین آب شرب روستایی استان خوزستان، استهلاک و فرسودگی بالاتر تاسیسات و خطوط انتقال و شبکه توزیع آب نسبت به دیگر نقاط کشور و بالاتر بودن سرانه‌های تولید آب نسبت به سایر نقاط کشور است. پراکندگی روستاها (۳۵۶۶ روستا در بیش از ۶۴ هزار کیلومتر مربع)، یکی دیگر از این مشکلات آبرسانی به روستاهای خوزستان است، خشک یا کم‌آب شدن منابع آب محلی مورد استفاده برای آب دام و نخیلات، کامل نشدن شبکه فرعی آبیاری برای آب دام و نخیلات و استفاده از آب شرب برای تامین آب مورد نیاز دام در بیشتر نقاط استان به دلیل تامین نشدن  آب دام توسط دستگاه مسئول مربوطه از دیگر مشکلات مرتبط با آبرسانی روستایی در این استان است.

طبق این گزارش، صرفا در بخش غیزانیه در حدود ۲۰۰ هزار راس دام وجود دارد.

با وجود تمامی این موارد، وزارت نیرو تمامی تلاش خود را برای بهبود شرایط آبرسانی در استان خوزستان و نیز روستای غیزانیه به‌کار گرفته است. در این زمینه یکپارچه شدن شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی خوزستان، نقش بسزایی در تسریع عملیات اجرایی این طرح داشته است.

این معاونت از مهم‌ترین عوامل شتاب‌بخشی به تامین کالا، تجهیزات و اقلام مورد نیاز، نیروی تخصصی، نظارت و مدیریت قوی‌تر اشاره کرد.

معاونت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: محل اصلی امرار معاش بخش غیزانیه، دامداری بوده و عمده مشکلات تامین آب در این بخش نیز تامین آب برای دام‌های این منطقه است؛ به نحوی که میزان آبی که در زمان حاضر برای بخش غیزانیه تامین می‌شود، حتی از متوسط مصرف آب در بخش شهری هم بیشتر است، اما با وجود تعداد زیاد دام‌های سبک و سنگین که منابع آب محلی برای تامین آب مورد نیاز آنها کافی نیست و با اقدام نکردن دستگاه‌های متولی امر، بار تامین آب دام نیز بر عهده شرکت آبفا افتاده است.

بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی که لازم است در این منطقه و دیگر مناطق مبتلابه صورت گیرد، جداسازی دو موضوع تامین آب شرب و آب مورد نیاز دام است. این احتمال نیز وجود دارد که با اتمام پروژه جدید و افزایش آب تامین شده برای غیزانیه، شاهد توسعه دامداری در منطقه و وقوع مجدد کم‌آبی نیز باشیم که به هرحال این موضوع باید مدیریت شود.

طبق این گزارش، در زمان حاضر با انجام اقدام‌های مورد اشاره، مشکل تامین آب غیزانیه برطرف شده و امید می‌رود با تامین اعتبارات لازم، در اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی شتاب صورت گیرد.

این پروژه‌ها شامل رفع انفصال خط انتقال آب به طول 280 متر از جنس GRP، تست و رفع ایرادات خط انتقال، نصب دو دستگاه الکترو پمپ در تصفیه‌خانه روستایی شیبان به منظور افزایش ظرفیت خط انتقال آب، نصب تابلو برق جدید در تصفیه‌خانه مزبور و تکمیل و بازسازی تصفیه‌خانه است.

به گزارش «انرژی امروز» غیزانیه که به بهشت نفتی ایران معروف است و در محاصره شرکت‌های نفتی و گازی و پالایشگاه‌های پتروشیمی قرار دارد خطوط مارپیچ لوله‌های نفت و گاز از روستاهای بخش و زمین‌های اطراف آن می‌گذرد اما ده‌ها روستا هنوز لوله‌کشی آب ندارد. قرار گرفتن یکی از بزرگترین کانون‌های ریزگرد در اطراف و مشکلات زیست محیطی ناشی از نشت نفت از لوله‌ها تنها بخشی از مشکلات ساکنان این منطقه است اما مشکل بزرگتر آن کمبود آب شرب برای ساکنان است.

 

 

 

سال‌هاست که روستاهای بخش غیزانیه با مشکل آب روبه‌رو هستند با وجود مجاورت به مرکز استان و غنی‌بودن از منابع نفتی مستمر متاسفانه سالانه چندین راس دام را از دست می‌دهند و محصول چندانی از زمین نمی‌توانند برداشت کنند. اهالی این روستاها برای مقابله با کم‌آبی اقدام به حفر چاه می‌کنند که بعضا حاصل این عمل آب ناسالم و آلوده است. اهالی غیزانیه، قیمت تانکرهای آب خصوصی را بین 100 تا 400‌هزار تومان اعلام می‌کنند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن