جایزه ساخاروف پارلمان اروپا به الکسی ناوالنی رسید

الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس رئیس‌جمهوری روسیه که در این کشور زندانی است روز چهارشنبه به عنوان برنده مهمترین جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا معرفی شد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، تصمیم سران پارلمان اروپا برای انتخاب الکسی ناوالنی به عنوان برنده جایزه ساخاروف انتقادی مستقیم از کرملین محسوب می‌شود. رقبای الکسی ناوالنی برای کسب جایزه ساخاروف گروهی از زنان افغان و جنینه‌ آنی‌یس، سیاستمدار اهل بولیوی که سابقه فعالیت به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور را دارد بودند.

این جایزه در سال ۲۰۱۲ میلادی به دو دگراندیش ایرانی، نسرین ستوده و جعفر پناهی اهدا شده‌ بود.

الکسی ناوالنی سال گذشته از مسمومیت با عامل عصبی نوویچوک جان به در برد. او پس از پایان دوره درمانش در آلمان به روسیه بازگشت و در فرودگاه بازداشت شد.

انتظار می‌رود که معرفی الکسی ناوالنی به عنوان برنده جایزه ساخاروف رابطه اتحادیه اروپا با روسیه را تحت تاثیر قرار دهد. روابط مسکو و بروکسل طی سال‌های گذشته به ویژه پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ تیره شده است.

اتحادیه اروپا پیش از این خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط الکسی ناوالنی شده بود. الکسی ناوالنی بر این باور است که پرونده‌های قضایی علیه او «سیاسی» است. وی مقامات روسیه را مسئول سلامت خود در زندان می‌داند.

مراسم اهدای جایزه ۵۰ هزار یورویی ساخاروف روز ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ برگزار خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن