جای پای مستحکم شورون در گاز خاورمیانه با توافق صلح اعراب و اسرائیل

رابطه شرق مدیترانه با توافق صلح خاورمیانه چیست؟

شورون پس از سال ها تمرکز بر تولید گاز شیل در ایالات متحده حالا به دنبال این است که آینده گاز طبیعی خود را در خاورمیانه بجوید. خاورمیانه‌ای ملتهب و چند پاره که غول های نفت و گاز با احتیاط در آن قدم برمی دارند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، میشل وایرت، مدیر اجرایی شورون، از خانه به سمت خاورمیانه چرخیده است و وارد دوران اصلاحاتی می شود که در آن گاز طبیعی رفته رفته جای خود را به یک سوخت ایده آل در دنیا برای جایگزینی با دیگر سوخت های فسیلی پیدا می کند.

در حال حاضر شورون استراتژی جدیدی درپیش گرفته، استخراج گاز در کشورهای مصر، اسرائیل و قطر؛ و در آن سر دنیا در خانه، از سرمایه گذاری بر روی شیل گاز ایالات متحده دست می کشد.

برنامه ای که مدیر شورون ارائه کرده است خرید 11.8 میلیارد دلاری نوبل انرژی بود که 40 درصد از سهام میدان گازی لویاتان Leviathan اسرائیل در دریای میترانه را در اختیار داشت.

وایرت می گوید: 5 سال پیش کسی از نقطه نظر یک منبع انرژی به شرق مدیترانه نگاه نمی کرد، دست کم نه مثل امروز. این یک تغییر عمده است. در کوتاه مدت به سرمایه گذاری بسیاری نیاز داریم.

 

میدان گازی لویاتان

این قرارداد با اتحاد بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی منطقه هم همراه شده است، کشورهایی چون امارات متحده عربی که ماه گذشته توافق صلح باهم امضا کردند.

وایرت معتقد است روابط دیپلماتیک و تجاری در خاورمیانه قوی تر از آنی هست که پیش از این پیش بینی می شد.

خرید نوبل انرژی توسط شورون پیغامی هم برای عربستان سعودی داشت، عربستانی که در چندین پروژه کلیدی نفت و گاز یار و همراه شورون بوده و البته روابط تیره ای با اسرائیل دارد.

با این حال این منطقه هنوز خطرات سیاسی و امنیتی بسیاری برای شرکت های نفت و گاز دارد. هنوز جنگ در سوریه و یمن ادامه دارد و پیامدهای رقابت بین عربستان و ایران نامشخص است.

شهادت قاسم سلیمانی در عراق و پاسخ ایران به آن همگی نشان از عدم ثباتی است که خاورمیانه با آن درگیر است.

با این حال و علی رغم تمامی این خطرات، شورون، که رقیبی سرسخت برای اکسون موبیل است، به سختی در حال پیش روی در منطقه خاورمیانه است.

میدان گازی لویاتان و میادین اطراف آن می توانند پتانسیل تغییر فاکتورهای عرضه سوخت در منطقه را تغییر دهند. شوورن می تواند گاز تولیدی را به تاسیسات مایع سازی گاز در مصر بفرستد و با کشتی های ال ان جی بر به اروپا و آسیا بفرستد.

اروپایی ها  و آسایی ها در حال جایگزینی گاز طبیعی با دیگر سوخت های فسیلی و کنار گذاشتن زغال سنگ و برق هسته ای هستند.

کارشناسان بر این باورند گاز طبیعی باید در کنار انرژی های تجدیدپذیر به عنوان منبع جایگزین سوخت های فسیلی مطرح باشد. به ویژه این موضوع در مورد آسیا بیشتر به چشم می خورد. پیش بینی شده است تا سال 2025 تقاضای جهانی گاز 1.5 درصد در سال افزایش یابد و عمده این افزایش را در چین و هند شاهد خواهیم بود.

خاورمیانه یک سوم نفت و یک ششم گاز دنیا را تولید می کند و همیشه برای غول های بزرگ نفتی جذاب بوده است.

ریستاد انرژی می گوید شورون نسبت به دیگر تولید کنندگان بزرگ، نفت کمتری در این منطقه تولید می کند. اما شورون تنها غول نفتی است که 70 سال است در عربستان حضور دائم دارد و روابط آن با خاندان سعودی خیلی خوب است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن