جداسازی دی‌اکسیدکربن از جریانات گازی جهت تزریق به میادین نفتی

با توجه به ضررهای مخرب دی‌اکسیدکربن، پژوهشگران موفق به بازیافت این گاز از فرآیند احتراق‌های صنعتی شده‌اند.

تفکیک دی‌اکسیدکربن از جریان‌های حاصل از سوختن، فناوری نوینی است که سبب می‌شود تا با پایش این گاز از دودهای فسیلی، آسیب کمتری به محیط زیست و جریانات هوایی وارد شود.

اهمیت این طرح زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم سوخت‌های فسیلی، خوراک اصلی تامین انرژی پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و دیگر مراکز صنعتی هستند. از احتراق این سوخت‌ها، مقایر قابل توجهی گاز دی‌اکسیدکربن آزاد می‌شود که خطرات زیست‌محیطی بسیاری را برای انسان‌ها، طبیعت و حیوانات به وجود می‌آورد.

طرح جداسازی دی‌اکسیدکربن از جریانات گازی که برای نخستین‌بار در کشور توسط پژوهشگران شرکت گازکربنیک صنایع غذایی بن چهارمحال به مرحله اجرایی رسیده، سبب می‌شود تا علاوه بر کاهش اثرات زیست‌محیطی مرگ‌بار، تولید ثروت نیز برای کشور صورت گرفته و این فناوری، از اهمیت بالایی در زمینه صادراتی برخوردار شود.

با اجرایی شدن این فناوری، انتشار گازهای گلخانه‌ای که یکی از دغدغه‌های بزرگ بسیاری از کشورهای جهان است، در راستای تعهدات بین‌المللی کاهش می‌یابد.

با اجرای این طرح همچنین آب مصرفی در فرآیند تولید دی‌اکسیدکربن کاهش و در نهایت حذف می‌شود که یک کمک زیست‌محیطی بزرگ محسوب می‌شود.

این جداسازی از هدررفت حجم قابل ملاحظه‌ای از منابع کشور که به دلیل عدم‌استفاده از فناوری‌های نوین از دست می‌روند، جلوگیری می‌کند.

این دستاورد، علاوه بر خلق ثروت، به افزایش تولید واحدهای پتروشیمیایی اوره، آمونیاک و متانول با مصرف انرژی و آب بسیار کم می‌انجامد.

اشتغال مستقیم برای 20 نفر

از اهمیت‌های قابل‌توجه این طرح، تولید دی‌اکسیدکربن جهت تزریق به میادین نفتی با هدف ازدیاد برداشت است.

اجرای این طرح علاوه بر اشتغال مستقیم برای 20 نفر، حدود 5/1 میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

به گزارش «انرژی امروز» از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ این طرح با حمایت مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، در مسیر اجرایی‌شدن قرار گرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن