جریمه ۸۶۲ هزار دلاری بانک رومانیایی برای نقض تحریم‌های ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا و «فرست بانک» رومانی بر سر پرداخت کمی بیش از ۸۶۲ هزار دلار جریمه به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سوریه به توافق رسیدند. فرست بانک از سال ۲۰۱۸ تحت مالکیت یک مؤسسه آمریکایی است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۵ مردادماه با انتشار گزارشی اعلام کرد دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی این وزارتخانه (OFAC) با «فرست بانک» (First Bank) رومانی و شرکت آمریکایی «جی‌سی فلاورز» (JC Flowers & Co) – مالک فرست بانک – بر سر پرداخت ۸۶۲ هزار و ۳۱۸ دلار جریمه به توافق رسیده‌اند. به این ترتیب پرونده فرست بانک وارد مرحله رسیدگی قضایی نمی‌شود.

این جریمه به خاطر نقض تحریم آمریکا است. به گزارش دفتر کنترل سرمایه وزارت خزانه‌داری آمریکا “فرست بانک” در طی ۹۸ عملیات نقل و انتقال بانکی بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای اشخاصی در سوریه و ایران جابه‌جا کرده است.

بر همین اساس پس از خریداری بخش عمده سهام «فرست بانک» از سوی شرکت آمریکایی «جی‌سی فلاورز» در سال ۲۰۱۸ میلادی، این بانک با ارز یورو برای افرادی در ایران پول ارسال کرده و به این ترتیب تحریم‌ها را نقض کرده است.

در گزارش خزانه‌داری آمریکا همچنین تاکید شده که مبلغ جریمه تعیین‌شده برای این بانک، به خاطر افشای داوطلبانه این تخلف در نظر گرفته نشده است.

روند بررسی فعالیت‌های «فرست بانک» زمانی آغاز شد که بانک ملی رومانی، نهاد ناظر بر عملکرد «فرست بانک»، متوجه یک عملیات بانکی با ارز دلار مربوط به ارسال یک محموله چوب از رومانی به سوریه می‌شود.

این جابه‌جایی که اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی انجام شده بود آغاز بررسی فعالیت پنج سال گذشته این بانک را به همراه داشت که در ماه مارس همان سال شروع شد. با شروع این روند «فرست بانک» داوطلبانه عملیات‌ بانکی خود را در اختیار دفتر کنترل سرمایه خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار داد.

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا از جمله شامل ممنوعیت انتقال پول از طریق سیستم بانکی این کشور به ایران و سوریه می‌شود. مواردی که در آن بانک‌های کشورهای مختلف به این ایران یا سوریه پول فرستاده و در پی آن از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا جریمه شده‌اند، کم نبوده است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن