جولان گرمای خفقان‌آور در مکزیک و همسایشگانش

مشکل تامین آب صدای کارکنان پلیس مکزیکوسیتی را هم درآورد

هوای بسیار گرم مکزیک، آمریکای مرکزی و بخش‌هایی از جنوب آمریکا، میلیون‌ها نفر را در دمایی گرم، شبیه به گرمای سوزان، گیر انداخته است.

براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی این شرایط ناشی از پدیده‌ای است که یک منطقه فشار بالای قوی بر روی خلیج مکزیک جنوبی و آمریکای مرکزی شمالی تشکیل داده، مانع از شکل‌گیری ابرها شده و به همین دلیل شاهد آفتاب و دمایی بالاتر از حد معمول هستیم. براساس اظهارات کارشناسان این گرمای جهانی که در حال بدتر شدن هم هست، به دلیل گازهای گلخانه‌ای رخ داده که با سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و ذغال سنگ تولید می‌شود.

وضعیت به ویژه در مناطقی مانند شهر مکزیک بسیار جدی است. تا حدی که بیستم اردیبهشت دمایی تقریباً ۹۴ درجه فارنهایت (۳۴.۳ درجه سانتیگراد) داشت. انتظار می‌رود در روزهای آتی به ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سلسیوس) برسد. در پایتخت، گرما با آلودگی هوا ترکیب شده، بنابراین انتظار می‌رود غلظت اوزون افزایش یابد؛ همان‌گونه که برنامه تغییرات اقلیمی دانشگاه ملی آزاد مکزیک هشدار داده بود.

تأثیر گرما بر جانوران وحشی، دانشمندان را نیز را شوکه کرده است. بیش از ۱۳۰ میمون در جنگل‌های جنوب شرقی کشته شده‌اند و مرگ اغلب پرندگان در بخش شمالی کشور احتمالاً از گرما و عوامل دیگر ناشی شده است.

طلوع خورشید در مکزیکوسیتیی. عکس از آسوشیتدپرس

با بارش کمتر از معمول در تقریباً تمامی مکزیک در سال جاری، دریاچه‌ها و سد‌ها در حال خشک شدن است و آب در حال تمام شدن است.

مشکل تامین آب به جایی رسیده که پرسنل پلیس هم معترض شده‌اند. یک گروه از عوامل پلیس دیروز یکی از خیابان‌های اصلی شهر مکزیک قسمتی را مسدود کردند و گفتند که خانه‌هایشان یک هفته بدون آب مانده است. مقامات مجبور شدند آب برای بیمارستان‌ها و تیم‌های آتش‌نشانی با کامیون حمل کنند.

کاهش سطح آب در سد‌های برق‌آبی موجب قطعی برق در بخش‌هایی از کشور شده است. هفته گذشته زنجیره فروشگاه‌های «نهال» بزرگ‌ترین زنجیره فروشگاهی این کشور مجبور شد در برخی از نقاط محدودیت خرید یخ اعمال کند و به هر کس ا به دو یا سه کیسه بیشتر نفروخت.

سازمان هواشناسی مکزیک یک موج گرمای دیگر را برای ژوئن پیش‌بینی کرده اما مدعی شده به اندازه موج گرمای فعلی شدید نباشد.

در میان همسایگان مکزیک، گواتمالا، بلیز، السالوادور، هندوراس، جمهوری دومینیکن و هائیتی نیز به دلیل فشار بالای موجود در منطقه، در حال تجربه کردن گرمایی نامتعارف هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن