حفاری ترکیه در شرق مدیترانه؛ آلمان هشدار داد یونان تهدید کرد

آلمان: ترکیه یا حفاری کند یا به رابطه با اروپا بیندیشد

آلمان به ترکیه هشدار داد که چنانچه خواستار پیشرفت گفتگوها برای روابط بیشتر با اروپاست، حفاری برای اکتشاف منابع طبیعی در آب‌های شرق دریای مدیترانه را متوقف کند.

 

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه در جریان دیدار دیپلماتیک از آتن، پایتخت یونان گفت: «ما درباره حفاری‌های ترکیه در شرق مدیترانه موضع کاملاً روشنی داریم. قوانین بین‌المللی باید رعایت شود و بنابراین پیشرفت در روابط اتحادیه اروپا و ترکیه تنها درصورتی ممکن است که آنکارا فعالیت‌های تحریک‌آمیز در شرق مدیترانه را متوقف کند.»

 

 

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته گفت که کشورش در چهارچوب توافق آنکارا با دولت رسمی لیبی، تحقیقات لرزه‌نگاری و عملیات حفاری را در آب‌های مورد مناقشه در مدیترانه آغاز می‌کند.

 

یونان اقدام ترکیه را «غیرقانونی» خواند

 

یونان با «غیرقانونی» خواندن عملیات ترکیه اعلام کرد که این کار انسجام ناتو را تهدید می‌کند.

 

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان روز سه‌شنبه در دیدار با همتای آلمانی خود در آتن گفت: «رفتار غیرقانونی و تحریک‌آمیز ترکیه نه تنها به صلح و بی‌ثباتی در مدیترانه شرقی، بلکه به انسجام ناتو و پیوندهای میان آنکارا و اتحادیه اروپا آسیب جدی می‌زند.»

 

یونان در بسیاری زمینه‌ها اختلاف‌های مرزی هوایی و دریایی گرفته تا موضوع قبرس با ترکیه تنش‌های قدیمی و مهمی دارد. ادعای قبرس، متحد یونان با ترکیه بر سر اکتشاف گاز طبیعی در مناطق شرقی مدیترانه، این اختلافات را در کانون توجه قرار داده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن