حفاظت از تنها 1.2 درصد از کره زمین می‌تواند گونه‌های در معرض خطر را نجات دهد

طبق یک مطالعه جدید، حفاظت از 1.2 درصد از سطح زمین برای جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر جهان کافی است.

به گزارش «انرژی امروز» از گاردین، بررسی‌های منتشر شده در مجله Frontiers in Science نشان می‌دهد که گسترش هدفمند مناطق حفاظت شده در خشکی برای جلوگیری از تلف شدن هزاران پستاندار، پرنده، دوزیستان و گیاهانی که در معرض انقراض هستند کافی است.

از آرژانتین تا پاپوآ گینه نو، تیم محققان 16825 مکان را شناسایی کردند که باید در پنج سال آینده در اولویت حفاظت قرار گیرند تا از انقراض قریب الوقوع جانوران و گیاهانی که در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند جلوگیری شود.

دکتر اریک دینرستین، از سازمان محیط زیست Resolve و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید که این تیم در تلاش برای شناسایی نادرترین گونه‌های جهان با زیستگاه‌های محدود است.

این مطالعه بر روی چگونگی جلوگیری از انقراض قریب‌الوقوع متمرکز شده است، نه بر هر چیزی که برای احیای طبیعت روی زمین مورد نیاز است.

در سال 2020، محققان نیمی از سطح زمین را شناسایی کردند که اگر محافظت شود، از بین رفتن تنوع زیستی را معکوس کرده و حذف طبیعی کربن را افزایش می‌دهد.

از سایت‌های شناسایی‌شده، که نویسندگان آن‌ها را «ضرورت‌های حفاظت» نامیده‌اند، ۳۸ درصد در فاصله یک و نیم مایلی (۲.۵ کیلومتری) از یک منطقه حفاظت‌شده موجود قرار دارند. فیلیپین، برزیل، اندونزی، ماداگاسکار و کلمبیا بیش از نیمی از سایت‌ها را در بر می‌گیرند.

در سال 2022، دولت‌ها متعهد شدند که از 30 درصد از سیاره زمین به عنوان بخشی از اهداف تنوع زیستی سازمان ملل متحد محافظت کنند. طبق گزارش سازمان ملل، 16.6 درصد از سطح زمین و آب‌های داخلی جهان محافظت می‌شود و بسیاری از دولت‌ها در حال تصمیم گیری برای گسترش مناطق حفاظت شده هستند.

با این حال، این مطالعه نشان داد که دولت‌ها اغلب در حفاظت از مناطق متنوع زیستی که نیاز فوری به حفاظت دارند، شکست می‌خورند. نویسندگان تخمین زدند که تنها 7 درصد از سایت‌ها در مناطق حفاظت‌شده جدید بین سال‌های 2018 تا 2023، زیستگاه گونه‌های در معرض تهدید بودند.

به گفته محققان، طی پنج سال آینده حفاظت از مکان‌های کلیدی که آنها شناسایی کرده‌اند، 29 تا 46 میلیارد دلار (23 تا 36 میلیارد پوند) هزینه خواهد داشت و 1.6 میلیون کیلومتر مربع (630000 مایل مربع) را پوشش می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن