خاموشی برنامه‌ريزی شده در چند روز گذشته نداشته‌ايم

طول شبكه‌های برق ايران حدود 25 برابر دور كره زمين است

مديرعامل توانير با تاكيد بر اين كه در چند روز گذشته خاموشی برنامه‌ريزی شده در بخش خانگی نداشته‌ايم، گفت: در موضوع مديريت مصرف، كارهای كوچك كه به صورت جمعی انجام شود، آثار بسيار بزرگی به جا می‌گذارد.

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد حسن متولی زاده امروز چهارشنبه با حضور در برنامه صبح بخير ايران شبكه يك سيما با بیان اینکه طول شبكه‌های برق ايران حدود 25 برابر دور كره زمين است، اظهار داشت: اين شبكه‌ها همواره در معرض حوادثی مانند برخورد شاخ و برگ درختان، تصادف اتومبيل با تيرهای برق و… قرار دارند كه باعث بروز خاموشی‌های ناخواسته می‌شوند.

متولی زاده خاطرنشان كرد: به‌جز مواردی كه ناشی از حوادث در شبكه بوده است، در چند روز گذشته خاموشی برنامه‌ريزی شده و عمومی در بخش خانگی نداشته‌ايم.

مديرعامل توانير با تقدير از همكاری خوب و موثر همه رسانه‌ها و به ويژه صدا و سيما خاطرنشان كرد: برق كالایی از توليد به مصرف است به طوری كه هر كار كوچكی، بلافاصله اثر خود را در شبكه برق نشان می‌دهد.

متولی زاده ادامه داد: به طور مثال اگر مشتركانی كه از كولر گازی استفاده می‌كنند، درجه كولرهای گازی خود را به جای 18 روی 25 تنظيم كنند، 20 درصد از مصرف برق كاهش می‌يابد و اگر در منازلی كه از كولر آبی استفاده می‌شود، از دور كند اين نوع كولرها بهره گرفته شود، باعث كاهش 40 درصدی مصرف برق خواهد شد.

وی در عين حال با اشاره به اين كه در سه روز گذشته با دعوت از مردم برای مشاركت در پويشی جمعی با هدف مديريت مصرف برق در يك ساعت خاص، شاهد كاهش 400 تا 500 مگاواتی مصرف برق بوديم، خاطرنشان كرد: با توجه به ارتباط دقيقی كه صدا و سيما با مردم دارد، شاهد تجربه خوبی در اين خصوص هستيم اما اين حركات نياز به تداوم و تبديل شدن به يك رفتار و عادت عمومی دارد.

مديرعامل توانير درباره تامين برق مراكز حساس و بيمارستان‌ها نيز با بيان اين كه بر اساس قانون مراكز حساس و بيمارستان‌ها بايد به سيستم برق اضطراری مجهز باشند؛ چراكه گذشته از كمبود برق، احتمال حادثه همواره در شبكه وجود دارد، تاكيد كرد: البته خطوطی كه برق اين مراكز را تامين می‌كنند، به‌طور ويژه مورد رسيدگی قرار می‌گيرند.

متولی زاده همچنين در خصوص اقتصاد صنعت برق نيز اظهار داشت: در حال حاضر ارزان‌ترين برق را در دنيا توليد و عرضه می‌كنيم كه البته همين موضوع باعث كاهش انگيزه‌ها برای مديريت مصرف برق شده است.

مديرعامل توانير يادآور شد: طبق قانون، مابه التفاوت قيمت تكليفی فروش برق با قيمت تمام شده، بر اساس اسناد رسمی حسابرسی شده، بايد به صنعت برق پرداخت شود كه تا اين لحظه صنعت برق 60 هزار ميليارد تومان بابت اين مابه التفاوت طلبكار است.

متولی زاده در عين حال درباره كشف يك مركز غيرمجاز رمز ارز كه گفته می‌شود به اندازه مصرف چند استان برق مصرف می‌كرد نيز گفت: واقعيت آن است كه توان مصرفی اين مركز معادل مصرف برق حدود 80 هزار خانوار با مصرف متعارف است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن