خبرهای سیل: کنترل آبگرفتگی کنارک و ذخیره 20میلیون مترمکعب آب در سد پیشین

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده شهر کنارک گفت: با هم‌گرایی، هم‌فکری و مدیریت اجراییِ واحد در شهر کنارک، آب‌گرفتگی این شهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدیریت شد.

به‌ گزارش «انرژی امروز» حمیدرضا جانباز، با اشاره به این‌که شهر کنارک شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد، افزود: با بهره‌مندی از تجارب نیروهای امدادی مجرب آبفای استان تهران و سایر دستگاه‌ها و همچنین تجهیزاتی که برای امداد به این شهر ارسال شده بود، در مرحله اول با احداث معابری برای انتقال آب، آب‌گرفتگی شهر کنارک مدیریت شد.

ورودی 20 میلیون متر مکعب آب به سد پیشین در استان سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان هم با اشاره به بارش‌های مناسب در بالادست سدهای مهم استان گفت: به دنبال بارش‌های اخیر، در سد مخزنی پیشین با 175 میلیون مترمکعب ظرفیت که نقش بسیار مهمی در تامین آب شرب و کشاورزی منطقه دارد، حدود 20 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

محمددلمرادی افزود: به‌دنبال فعالیت موج بارشی و بارش‌های کم سابقه در این استان و جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های فصلی و داِئمی بخشی از این سیلاب توسط سدهای تغذیه‌ای و مخزنی ذخیره‌سازی شده و بخشی دیگر از این بارش‌ها که در پایین‌دست سدها صورت گرفته از دسترس خارج و وارد دریای عمان شد.

وی در ادامه به نقش سدها اشاره کرد و افزود: همچنین این بارش‌ها سبب شد سد بزمان در شهرستان ایرانشهر با حجم مخزن 3 میلیون مترمکعب و سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم 10 میلیون مترمکعب سرریز و سدهای سارادان ایرانشهر و زیردان چابهار در آستانه سرریز قرار گیرد که امید می‌رود با بارش‌های آینده شاهد سرریز و پرشدن سدهای دیگر این استان که از کمبود آب رنج می‌برد باشیم.

به گزارش وزارت نیرو، وی در پایان اضافه کرد: در سیستان و بلوچستان شاهد نوعی از بارش هستیم که به علت مدت کم و شدت زیاد باعث می‌شود که روان آب جاری شده و در بعضی از اوقات خسارت‌هایی را هم به بخش‌های کشاورزی و سکونتگاه‌های انسانی وارد کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن